Inspektion visar att undervisningstiden vid Statens institutionsstyrelses (SiS) skolor är låg och att många elever har hög frånvaro. Det finns också en betydande variation mellan SIS skolor.
Elever som studerar inom den kommunala vuxenutbildningen har påverkats negativt av undervisning på distans under pandemin. Det gäller särskilt elever inom sfi som får det svårt när tillfällena att träna svenska med lärarna och andra elever minskar. Samtidigt är det mycket som fungerat väl under pandemin.
Skolan ansvarar för barnens säkerhet under skoltid. Men att det uppstår slagsmål eller andra incidenter i skolan behöver inte betyda att skolan har brustit i sitt tillsynsansvar. Det säger Fredrik Johansson, jurist på Skolinspektionen.
Skolans egna lärare sätter högre betyg på nationella prov än vad utomstående gör. Det visar en ny rapport från Skolinspektionen. "Det bekräftar återigen att det finns ett problem med likvärdighet i bedömningen av de nationella proven", säger projektledare Fanny Hemmingsson till Skolvärlden.
Skolor sätter högre betyg på nationella prov de rättar för sina egna elever än vad utomstående lärare gör om de rättar om proven, visar en ny rapport från Skolinspektionen.
Skolinspektionen har inför läsåret 2022/23 tagit emot 222 ansökningar om utökning och nyetablering av fristående skola. Det är en ökning med runt sju procent jämfört med ansökningarna läsåret 2021/22. En förklaring är ett ökat intresse för att starta internationella skolor.
Intresset för att starta internationell skola fortsätter att öka. Det visar siffrorna i årets ansökningsomgång för att starta eller utöka fristående skola inför läsåret 2022/23.
Under 11 år har Skolinspektionen ombedömt nationella prov för att stödja en likvärdig bedömning. Men problemen med likvärdigheten kvarstår. I över hälften av fallen har inspektionens bedömare gjort en annan bedömning än läraren som först rättat provet. Det visar deras rapport.
Skolinspektionen har under 2019 ombedömt ett stort antal nationella prov. I över hälften av fallen har ombedömaren gjort en annan bedömning än ursprungsbedömaren. (pdf)
Skolinspektion borde ge skolorna stöd för att utveckla verksamheten – inte bara ge klander och utpekanden som tvingar rektorerna att ägna mycket tid åt att dokumentera i rädsla för att bli anmäld. Det är en kritik som riktats mot Skolinspektionen från skolledare runt om i landet. Nu svarar generaldirektör Helén Ängmo på den kritiken.
Tydligare statlig reglering av rektorsuppdraget även på huvudmannanivå. Gör den nationella politikens roll tydlig i förhållandet till rektors uppdrag och skapa rutiner för hantering av anmälningar till Skolinspektionen. Så kan arbetssituationen förbättras för Sveriges rektorer.