Säpos och Skolinspektionens yttrande bör vara obligatorisk läsning för kommuner och myndigheter som delar ut offentliga bidrag, skriver Magnus Ranstrop på ledarplats.
Skolinspektionen beslutade i torsdags att stänga Framstegsskolan i Rågsved. Skolchefen Mohamed Amin säger till Mitt i att beslutet var väntat – men han tycker att det saknas konkreta argument.
"Vi måste ta tillbaka den demokratiska kontrollen över våra skolor. Jag är glad att reglerna skärpts". Det säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) det faktum att uppgifter från Säkerhetspolisen lett till att Skolinspektionen beslutat att stänga två friskolor med muslimsk profil.
Skolinspektionen har beslutat att återkalla godkännandet för Stiftelsen Imanskolan, som idag driver Imanskolan i Uppsala. Återkallandet görs på grund av bristande lämplighet i ledningskretsen.
Skolinspektionen har beslutat att återkalla godkännandet för Stiftelsen Framstegsskolan, som idag driver Framstegsskolan i Stockholm. Återkallandet görs på grund av bristande lämplighet i ledningskretsen.
Skolinspektionen stänger två muslimska friskolor – en i Stockholm och en i Uppsala – med hänvisning till att eleverna riskerar att radikaliseras i islamistisk riktning. "En helt ogrundad insinuation som mest av allt liknar en konspiration", säger Dan Eliasson, advokat.
Skolinspektionen återkallar tillståndet för två religiösa friskolor i Uppsala och Stockholm. Enligt myndigheten riskerar skolornas elever att radikaliseras med en islamistisk ideologi.
Sex grundskolor med internationell profil har fått tillstånd av Skolinspektionen att etablera sig i Sollentuna, mot kommunens vilja. Det kunde DN berätta i en artikel under onsdagen, vilket har fått flera att reagera starkt. "Skolinspektionen behöver verktyg för att kunna säga nej", säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S).
Friskolereformen skulle leda till fler valmöjligheter och en levande landsbygd. Men majoriteten av ansökningarna till Skolinspektionen kommer från skolkoncernerna. Skoldebattören Linnéa Lindquist ger sin bild av orsaken.