Tre av fyra granskade skolhuvudmän behöver utveckla sitt arbete för att motverka skolsegregationen i Sverige. Det visar en ny rapport från Skolinspektionen.
Skolinspektionen har under 2022 arbetat med att sammanställa erfarenheter av hur huvudmännen arbetar med att minska och motverka segregationens negativa konsekvenser. Inventeringen tar sin utgångspunkt i iakttagelser från vår tillsyn, kvalitetsgranskning och svar på Skolenkäten. (pdf)
Skolinspektionen har under 2022 arbetat med att sammanställa erfarenheter av hur huvudmännen arbetar med att minska och motverka segregationens negativa konsekvenser. Inventeringen tar sin utgångspunkt i iakttagelser från vår tillsyn, kvalitetsgranskning och svar på Skolenkäten.
Engelska skolan ansökte om att få öppna fyra nya skolor i Göteborg, Norrtälje, Huddinge och Upplands Bro. Men Skolinspektionen sade nej till samtliga i årets ansökningsomgång. Nu går förvaltningsrätten på samma linje – koncernen måste lämna tydligare elevprognoser.
I Skolinspektionens granskning av Sveriges Waldorfskolor får tre skolor i Järna olika former av kritik. Det handlar bland annat om brister i hantering av kränkande behandling, att elever får för lite undervisningstid och att de inte får ta del av digitala hjälpmedel och teknik i undervisningen.
Forskning, Pisaundersökningen och Skolinspektionen visar på att många elever inte läser någonting alls om de inte tvingas till det, och att skolan är för dålig på att motverka den trenden. Läraren och författaren Karin Herlitz menar att det krävs konkreta förändringar av huvudmännens prioriteringar, och av lärares förutsättningar.
Sämre läsundervisning = sämre läsning. Det menar Skolinspektionen som ger bakläxa till svensklärare på 20 av de 25 skolor som ingår i myndighetens granskning av det läsfrämjande arbetet.
Skolor som låter barn skriva för hand i stället för på dator kritiseras av Skolinspektionen. Den galenskapen måste få ett slut, skriver Ledarredaktionen.
Föreläsaren, läraren och författaren Anne-Marie Körling håller med i Skolinspektionens kritik – lärare pratar för lite om elevernas egen läsning. – Och när det gäller läsning så måste vi sätta i gång – vi får pilla bort något annat, säger hon.
Grundskolor gör inte nog för att stimulera eleverna att läsa. Trots att god läsförmåga är avgörande för att lyckas med studierna fångas inte elevernas läsintresse upp i tillräcklig grad.
Filmaren Jasper Lake gjorde ”De utvalda barnen”, en dokumentärserie om sin tid på antroposofiska Solviksskolan i Järna. Nu tar han del av Skolinspektionens granskning. "Man kan gissa vad som händer när Skolinspektionen inte är där", säger han.
Läsningen bland barn och unga fortsätter att minska. Det oroar Skolinspektionen, som granskat 25 slumpvist utvalda skolor för att se hur de arbetar med läsning. Samtliga behöver utveckla sitt läsfrämjande arbete, visar rapporten.