Nästan var tredje elev i Torsby kommun går ur nian utan godkänt betyg i samtliga ämnen. Nu kräver Skolinspektionen krafttag för att förbättra resultaten.
39 procent av gymnasierna och 18 procent av grundskolorna har en miljö som inte präglas av trygghet och studiero. Det visar en sammanställning av Skolinspektionens tillsynsrapporter från förra året.
Skolorna måste bli bättre på att berätta för eleverna på vilket nivå de ligger och hur de kan förbättra sig. Det är kritiken från Skolinspektionen till både Haga gymnasiet och De Geergymnasiet. För rektorerna var det inga överraskningar.
Skolinspektionens inspektörer har gjort återbesök på Korsavadsskolan i Simrishamn och de gillade vad de såg. Samtliga brister som påtalades vid den kommunövergripande inspektionen våren 2011 har skolan börjat arbeta med.
Under 2012 fattade Skolinspektionen beslut för 981 grundskolor, 256 gymnasieskolor och 46 kommuner inom ramen för den regelbundna tillsynen. De vanligaste bristerna handlade om information till vårdnadshavare, förebyggande arbete mot kränkande behandling, arbete med åtgärdsprogram och systematiskt kvalitetsarbete.
Barn på en skola i Nordanstigs kommun mobbas av två utpekade elever. Det hävdar en förälder, som anser att skolan inte agerar - trots att personalen uppmärksammats på förhållandena - och som anmält skolan till Skolinspektionen.
Många elever i Lomma kommuns skolor når goda studieresultat, men inte alla. Samtidigt är uppföljningen av utbildningsverksamheten bristfällig och ansvariga saknar. Det konstaterar Skolinspektionen.
Nästan en tredjedel av eleverna går ut årskurs 9 i Torsby utan godkända betyg i alla ämnen. Ansvariga måste nu förbättra kunskapsresultaten och säkra likvärdigheten. Det konstaterar Skolinspektionen.
Resultat och betyg väger så ojämnt mellan olika skolor att eleverna i Trelleborg inte får likvärdig utbildning. Det konstaterar Skolinspektionen i en ny granskning.
Ansvariga för skolan i Trelleborg har gjort flera insatser för att förbättra kunskapsresultaten. Men fortfarande är det stora skillnader i resultat mellan olika kommunala grundskolor. Ansvariga måste komma tillrätta med dessa skillnader och säkra att skolorna verkligen ger varje elev möjlighet att komma så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Det konstaterar Skolinspektionen.