Det är en ständig utmaning att utveckla skolan för att möta elevers olika behov. I skriften Olika är normen presenteras hur arbetet med inkluderande lärmiljöer kan gå till.
Det är omöjligt att anpassa undervisningen på ett sätt som gör det möjligt för varje individ att ta den till sig om det går en lärare på 25 tonåringar. Det skriver gymnasieläraren Karin Herlitz, som argumentera för ett nytt perspektiv på inkludering.
Sverige är i stort sett ensamt om att ha skolformen särskola. I många länder inkluderas barn med funktionsnedsättningar i vanliga klasser. Borde vi också göra så? (webb-tv)
Inkludering kan inte vara samma sak för alla, menar Tobias Hulthén, lärare i Varberg. Sedan kommunen började med skräddarsydda skoldagar för barn med särskilda behov, har antalet anmälningar till Skolinspektionen gått från 16 – till 0.
Med ändring av uppdraget i regleringsbrevet 2016 för Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) avseende insatser för en öppen och inkluderande miljö i skolan för unga hbtq-personer (U2015/05946/UF) ger regeringen MUCF i uppdrag att under 2016–2019 genomföra insatser i syfte att motverka homofobi, bifobi och transfobi bland unga och skapa en öppen och inkluderande miljö…
Efter en lång dags samtal med representanter från hela Europa kring inkludering av nyanlända elever i skolväsendet säger den grekiska representanten: "Inkludering av barn från olika kulturer gynnar alla och för med sig rikedom in i klassrummen".
Inkludering. Blir det mer eller mindre av den varan i svensk skola? Jag söker en prydlig kurva som beskriver utvecklingen men kammar noll. Någon slags indikator måste det väl finnas där ute? Hoppet tänds när en kollega tipsar om Skolverkets statistik över särskilda undervisningsgrupper, skriver Per Hagström.
Om tron på att alla kan bidra. Men också om noggrann planering. "Inkluderande undervisning handlar i grunden om ditt eget bemötande," säger Markus Nyman, högstadielärare på Nybodaskolan i Tyresö.
Det är inkludering som gäller. Men menar du och jag samma sak med ordet? Vi för samman forskaren Claes Nilholm och lärarna Helena Wallberg och Kenth Hedevåg till en diskussion om ett ord i ropet.