Alla elever följer samma läroplan och går i samma skolform. Vi åkte till Halden i Norge för att se hur inkluderingen av elever med utvecklingsstörning går till i praktiken.
Diskussionen om inkludering eller inte behöver inte bli ett ideologiskt krondike, om man vet att allt till slut kokar ner till frågor om lärandets innehåll, lärares och elevers drivkrafter och samspelet dem emellan. Det skriver specialpedagogen Marie Gladh i en krönika.
Håbo kommun hade ovanligt många elever i särskilda undervisningsgrupper. Få av eleverna ville tillbaka till sin gamla klass. När kommunen satsade på att utbilda personalen i specialpedagogik minskade andelen elever i särskilda grupper.
Det kan vara svårt att hitta vägen till en mer inkluderande skola. Beteendevetaren Linda Jensen har omvandlat ny aktuell forskning till hundratals handfasta tips för lärare hur man skapar en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism.
Ska vi ha inkludering till varje pris? Det frågar sig läraren Mattias Rönnerfors, som ser oroande tecken på vad nedläggningarna av resursskolor kan leda till.
Den 18 september träffade ungdomsminister Anna Ekström och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke det Ungdomspolitiska rådet. Temat för mötet var ungas sociala inkludering i utsatta områden.
Behovet av förskoleplatser för barn med särskilda behov är stort i Sandviken. På Smultronbacken valde förskollärarna inkludering framför ytterligare en specialavdelning.
Extra anpassningar avfärdas ibland som tomma ord. Men biträdande rektorn Andreas Tullgren ser dem som ett sätt att konkretisera den svårfångade inkluderingen.
Det krävdes fler förskoleplatser för barn med särskilda behov i Sandviken. Då valde förskolechef Patricia Lea-Myhrberg inkludering framför ytterligare en specialavdelning.