Vart femte barn i yngre skolåldern är överviktigt och fler barn tillbringar fyra timmar eller mer, framför en skärm varje dag. Christer som har varit idrottslärare i 35 år har märkt av hur ungdomarnas hälsa har förändrats.
Öka rörelsen i skolorna med det barnen och ungdomarna är bra på. Ta reda på vad de är bra på även om det inte är de obligatoriska idrotterna. Stärk deras självförtroende, öka deras motivation och hälsa med rörelse, skriver Malin Helene Anderberg, i en replik.
Sverige är ett av de länder som har minst antal idrottstimmar i Europa. Samtidigt som nästan tjugo procent av Sveriges barn och ungdomar är överviktiga. Att öka rörelsen i skolan skulle gynna alla, skriver studenten Filip Jonsson på DN Åsikt.
Hälften av idrottsgymnasierna kritiseras för kränkande behandling av elever i samband med idrottsträningen. Men Ulf Sandgren, rektor vid en av skolorna som granskats, tycker att det ibland kan vara okej att ett förlorande lag måste göra armhävningar.
Spelen kan användas för att lära ut dans, få elever att röra sig mer och motverka övervikt. Men somliga förstärker bilden av vad en hälsosam person är, och det kan ha negativ påverkan på eleverna, enligt ny studie.
Exergames lyfts fram i flera länder som intressanta redskap att använda i skolan och framhålls som ett modernt sätt att motionera,. Men det saknas en debatt om vad införande av exergames innebär för elevers kunskaper och lärande avseende hälsa, enligt en forskarrapport från Örebro universitet.
Kanske är det bollspel, dans och orientering som behövs för att våra elever ska bli bättre på matte? Kanske är det dags att se över styrdokumenten för skolans viktigaste ämne - Idrott och hälsa? skriver Dan Andersson, fil mag i idrott.
Mer fysisk aktivitet och daglig rörelse förbättrar både hälsan och studieresultaten, men hjälper det att öka skolidrotten, frågar sig Oscar Prytz i en debattartikel.