De har höjt sina betyg, skolkar mindre och har bättre sammanhållning i klassen. Testet med gympa varje dag är lyckat för klass 9 E på Norrstrandsskolan i Karlstad.
Hopprep, snabba upphopp och några varv runt huset. Så kan ett tidigt träningspass på Kringlaskolan i Södertälje se ut. Pulsen går upp och tanken är att studieresultaten ska gå samma väg.
Med längre teman och tydliga syften med varje lektion ökar motivationen bland eleverna. Det märker försteläraren Johanna Jonsson, som nu fått utökad tid för sitt ämne.
I tv-serien Gympaläraren fick Kalle Zackari Wahlström motsträviga elever att komma till lektionerna. Här är hans bästa sätt att motivera elever i idrott och hälsa.
Hässleholm För några veckor sedan meddelade regeringen att de väljer att inte öka antalet idrottstimmar i skolan. I stället vill de höja kvaliteten. "Det är viktigast att börja med kvantiteten", säger idrottsläraren Jimmy Lagerkvist.
Det är inte bara eleverna på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby som delta i Puls för lärande. "Det är ett projekt för skolorna i hela kommunen och vi kör redan testpass", säger Christian Bauer, idrottslärare på gymnasiet.
Diskussionen om att eleverna behöver röra på sig mer landar oftast i ett krav på fler idrottslektioner. Men idrottsläraren har inte monopol på kunskap om fysisk aktivitet – rörelse kan ingå i andra verksamheter inom skolans ramar, skriver Alexander Skytte, idrottslärare och fritidspedagog, på DN.Åsikt.
Förutom att idrottslektionerna ska bli mer ”effektiva” tycker idrottsministern att eleverna ska röra sig mer på andra lektioner. Ett fullkomligt obegripligt uttalande. Alla som arbetar i skolan vet visserligen att det ibland kan vara svårt att få barnen att sitta still, men att göra detta till någon form av schemalagd aktivitet känns främmande, skriver Kenneth…
Här är skolan som kör hårt med eleverna – redan före skoltid.Den frivilliga morgongympan har blivit en succé.– Eleverna får både bättre kondition och presterar bättre i skolan, säger Ola Winther, idrottslärare och initiativtagare till gympan.
Bara för att regeringen sa nej till fler timmar idrottsundervisning behöver inte det utesluta en ökning av fysisk aktivitet. Skolan har fortfarande som uppdrag att bedriva sin verksamhet efter elevernas behov och i linje med aktuell forskning, menar idrottsläraren Alexander Skytte.
Det är dags att inse att idrotten inte är någon skojig sidoverksamhet, utan en nyckel till att lyfta den svenska Pisaskolan, skriver Expressen på ledarplats.