Det är dags att lämna debatten om staten eller kommunerna ska vara huvudman för skolan bakom oss. Istället bör vi fokusera på de behov eleverna har och på skolans stora framtidsfrågor, skriver Anders Knape och Maria Stockhaus, SKL.
Polemiken kring skolans huvudmannaskap har förändrats totalt sedan kommunaliseringen och allt fler sällar sig nu till kampen för en starkare nationell styrning. Lärarnas Riksförbund driver frågan och är mitt i en massiv kampanj där ett nationellt kunskapslyft är målet. – Det är oerhört glädjande att allt fler verkar för en nationell kunskapsskola, säger Metta Fjelkner,…
Rapport från IFAU där de har studerat den växande friskolesektorn och vilka effekter den har haft på svenska grundskoleelever utbildningsresultat. (pdf)
Nu pågår slöjdbiennalen i Linköping. Trä- och metallslöjdsläraren Christian Jensen skriver att huvudmännen bör se till att de fysiska förutsättningarna för skolutveckling inom slöjd är på plats eftersom läroplanen har för ändrats för
Vi har tidigare uppmärksammat några trevande försök till att skriva om historien kring kommunaliseringen av skolan. I takt med att kritiken mot kommunaliseringen växt har allt fler velat distansera sig från reformen. Det är alltså på sin plats att åter berätta vad som hände då det begav sig.
Kan svenska kommunpolitiker styra skolan? En lång rad beslut har lett till att staten tillsammans med privata aktörer är de som numera har den reella makten över grund- och gymnasieskolan, skriver Sten Svensson skolutredare, fd chefredaktör Lärarnas tidning, i en debattartikel.
Den statliga målstyrningens väg genom den kommunala politiska nivån och ner till rektor är en väg med förhinder enligt en rapport från Skolverket. Ansvaret för att eleverna når målen läggs av kommunpolitikerna på rektor oavsett hur resurserna ser ut.
Hallå där Maria Jarl, fil. dr. i statsvetenskap vid Göteborgs universitet ...som just har kommit med en bok om skolan och det kommunala huvudmannaskapet.