Lärarnas motstånd var en av orsakerna till att kommunaliseringen av skolan misslyckades, enligt regeringens utredare Leif Lewin, som i dag lämnar sin rapport om reformen.
När kommunerna fick ansvaret för skolan gick det snett. Även staten bär ansvar för detta. Viktigast är nu att framtidens skola ger lärarna bästa tänkbara förutsättningar att bedriva undervisningen, oberoende av huvudmannaskap, skriver Leif Lewin, regeringens särskilde utredare.
Skolan har seglat upp som en av de hetaste valfrågorna. Nu kämpar partierna för att profilera sig i frågan - på söndagskvällen debatterade S och M skolan i SVT.
Stödet i lärarkåren för att staten ska ha ökat ansvar för skolan är extremt starkt, visar Lärarnas Riksförbunds undersökning. I stället för ett splittrat skolsystem vill lärarna ha en aktör som tar huvudansvaret för skolan.
Det finns en överväldigande majoritet för en statlig skola i lärarkåren. Åtta av tio lärare vill att staten tar över ansvaret för skolan. Och av dessa lärare anser hela 94 procent att det är en angelägen reform. Det visar en ny undersökning bland landets alla kommunalt anställda lärare.
Förstatligande av skolan är även en stor majoritet av lärarna positivt inställda till. I alla fall enligt en undersökning som Lärarnas riksförbund låtit göra. Men frågan splittrar de båda lärarfacken
Eleverna presterar sämre, lärarna pressas för hårt och skillnaderna mellan skolorna ökar. Utförsbacken började när skolan blev kommunal, slår en kommande utredning fast – och staten pekas ut som skyldig.
När kommunaliseringen genomfördes var svenska skolresultat på topp i världen. Skillnaderna mellan skolorna var små och likvärdigheten bedömdes som god. I dag är det tvärtom. Det skriver Mats Knutson.
Det hör inte till vanligheterna att en tjänsteman med insyn i en utredning offentligt påtalar brister innan den ens är publicerad. Men jag ser en stor risk att det som skulle bli en objektiv granskning bara blir ett slagträ i debatten om skolan, skriver Per-Arne Andersson, SKL.