Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Huvudmannaskap"

Visar sida 31 av 39

Nyhetskategorier

Björklund rår för skolproblemen

2014-02-11
Leif Lewins utredning är förvånansvärt tunn för att vara gjord av en professor. Lewins A-kursstudenter i statskunskap vet att man inte ska blanda in partipolitiska åsikter, som Lewins försvar av Björklund, i en uppsats och än mindre i en statlig utredning. Det skriver Robert Sundberg på ledarplats.
Nyhetskategorier

Decentralisering har en baksida

2014-02-11
Förstatligande eller inte. Den viktigaste politiska lärdomen måste bli att man till varje pris undviker att hoppa i galen tunna igen utan att man ser till att de reformer som görs är välgrundade och har verklighetsförankring. Det är viktigt att kursen läggs om men ännu viktigare att skolsystemet inte råkar ut för ett nytt haveri.,…
Nyhetskategorier

Knappast lösningen på skolans problem

2014-02-11
På måndagsförmiddagen presenterade regeringens utredare Leif Lewin sin utredning kring effekterna av den kommunalisering av den svenska skolan som genomfördes under 1990-talets första år. En utredning som från lärarhåll kommer att tas emot med varm famn, trots att den inte på något sätt ger svar på skolans stora framtidsfrågor. Det skriver Bengt-Urban Fransson.
Nyhetskategorier

Bättre ledarskap i skolan

2014-02-11
Utkrävande av ansvar sker som bekant genom val i en demokrati. Det finns således ingen tribunal för svensk skolpolitik. Men det råder ingen tvekan om att vi i utredaren Leif Lewin har en åklagare som för allmänhetens talan. Det skriver Marcus Svensson på ledarplats.  
Nyhetskategorier

Staten bör ha huvudansvaret

2014-02-11
Det avgörande är inte skolans huvudmannaskap i sig, utan den inställning till skolan som råder i samhället. I Finland har det länge rått konsensus mellan de politiska partierna om att en väl fungerande kunskapsinriktad skola är ett övergripande nationellt intresse. Läraryrket är ett statusyrke. Det skriver UNT på ledarplats.
Nyhetskategorier

"Staten svek skolan"

2014-02-11
Det finns inte bara en förklaring till att svenska elevers resultat sjunker. Leif Lewins utredning visar tvärtom att olika förändringar tillsammans försvagat läraryrket och gjort skolans uppgift otydlig, skriver Johannes Åman i en ledare.
130313239