Svenska skolhuvudmän bör omedelbart börja använda AI-lärare (lärare med artificiell intelligens) i utbildningen. Det kommer bli ett kraftfullt verktyg för att minska problemen med lärarbrist, skriver Mathias Sundin och Magnus Aschan från Warp Institute.
Alla svenska barn måste få gå i en bra skola i klassrum med bra och utbildade lärare som samhället litar på. Marknads- och kontrollskolan kan aldrig bygga det förtroendet. Det är dags att på allvar diskutera hur staten kan ta över ansvaret och börja med att återställa lärarkårens status och mandat, skriver skolexperten Per Kornhall…
Den svenska skolan har uppenbara problem som måste lösas omgående. Skolan är ett nationellt intresse och därför bör våra nationella politiker ta tillbaka makten, skriver Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.
Hur kan lärosäten och skolhuvudmän skapa långsiktig samverkan kring praktiknära forskning för att stärka den vetenskapliga grund som utbildning enligt skollagen ska vila på? I betänkandet "Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring" kartläggs och redogörs för befintlig samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän kring praktiknära forskning (pdf).
Kommuner och fristående skolhuvudmän får ett uttalat krav på sig att verka för att skolorna har elever med olika bakgrund. Regeringen överlämnar nu förslaget till lagrådet på remiss.
I en undersökning som Lärarnas Riksförbund har låtit göra svarade 81 procent av de tillfrågade lärarna att staten har bäst förutsättningar att vara huvudman för skolan. Det är heller inte utan goda skäl som lärarna vill ha staten som huvudman igen, skriver Adam Frändelid (V).
Det blir ett större huvudmannaperspektiv på Skolverket med Peter Fredriksson som generaldirektör. Det stod klart efter att han varit gäst på förbundets förbundsråd i veckan.
Förstatliga skolan. Det tyckte Jimmie Åkesson (SD), Jonas Sjöstedt (V) och Jan Björklund (L) i gårdagens partiledardebatt. "Jag tror inte att en stor omorganisation skulle tjäna skolan", svarade dock Annie Lööf (C), som säger nej till ett förstatligande.
I slutet av mars släppte ESO en rapport om New Public Management i välfärdssektorn. Man lyfte särskilt fram skolan som hårt drabbad, där långtgående decentralisering i kombination med en övertro på marknadsstyrning fått allvarliga konsekvenser för kunskapsresultat och likvärdighet. LR varnade för konsekvenserna redan 1989 om staten fattade beslut om att backa från skolan och…
Lärare och rektorer måste få stor frihet att utforma undervisning och pedagogiskt ledarskap utifrån det statliga uppdraget. Sverige behöver renodla ansvarsfördelningen och befria kommunpolitikerna och kommunhustjänstemännen från skolan", skriver Hanna Meijer Holmqvist, Lärarnas Riksförbund Dalarna.
SKL och landets kommuner vill fortsätta att utveckla den kommunala skolan. Men vi är oroade för signaler om fler statliga pekpinnar. Skolan behöver bättre – inte mer – statlig styrning, skriver Lena Micko (S), Anders Knape (M), Kenneth Nilsson (S) och Cecilia Brinck (M), Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).