Allt för länge har betydande kvalitetsskillnader tillåtits växa fram mellan kommuner, skolor och elever. Det skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Två decennier av ytterligare arbetsstörningar i skolans vardag kan inte vara vad Sveriges elever och lärare behöver, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, i en replik.
SKR säger programenligt nej till ett förstatligande av skolan i remissvaret till Förstatligandeutredningen. Men L, V och SD väljer att gå emot linjen och förorda förstatligande – trots att utredningens egen slutsats blev att det är omotiverat.
Staten behöver styra upp skolan för att skapa en större likvärdighet. Det föreslås av en ny utredning och flera remissinstanser är positiva. Nu måste skolminister Lotta Edholm agera, skriver Mars Wingborg på ledarplats.
Det handlar om vardagen för runt 1,9 miljoner elever och 250 000 medarbetare. Fundera en sekund och svara sedan på frågan: finns det en lösning som passar alla? Det skriver representanter för Sveriges kommuner och regioner.
Det finns stora brister i styrningen av svensk skola. Staten behöver stärka sitt ansvar över skolan - och det är akut. Det är kärnan i Sveriges Skolledares remissvar till utredningen ”Statens ansvar för skolan”.
Moderaterna måste sluta blunda för bristerna i dagens styrning av skolväsendet. Det kommunala ansvaret leder till ojämn kvalitet och stora skillnader mellan skolorna, något som på sikt hotar Sverige som kunskapsnation, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Betänkandet tar i huvudsak upp frågan om ökad statlig styrning, genom statligt huvudmannaskap eller på annat sätt, av grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen samt motsvarande skolformer. SKR avvisar utredningens förslag om ett statligt huvudmannaskap och pekar på alternativa sätt att möta de problem som betänkandet beskriver. (pdf)
SKR avstyrker statligt övertagande av huvudmannaskapet för offentliga skolor och komvux. Problemen som utredningen beskriver kan åtgärdas inom ramen för dagens ansvarsfördelning.
I debatten framstår det som att problemen med skolan är friskolor och konfessionella skolor och att ett förstatligande skulle lösa många problem. Men ser man till historien om hur förfallet började så kan svaret bli ett annat. Professor emeritus Hans-Albin Larsson har ägnat ett helt yrkesliv åt dessa frågor. (webb-radio)