Under våren genomförde Skolinspektionen en kartläggning av 106 huvudmän med särskilt fokus på stöd till elever i grundskolan. Pandemin har påverkat möjligheterna att ge eleverna det stöd de behöver, men många huvudmän arbetar aktivt med att hantera och kompensera för de upplevda utmaningarna.
Organisation, ledarskap, lärarnas kompetens och studiero har större betydelse för skolresultaten än vilka elever skolan har, hävdar Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, i en replik.
Friskolornas riksförbund vägrar se sin egen roll i de problem som präglar Göteborgs skolor, skriver Viktoria Tryggvadottir Rolka (S), oppositionsråd i Göteborg med ansvar för skolfrågor.
Trots högst årskostnad per elev har Göteborgs skolor i flera avseenden varit sämst i klassen, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, som i dag presenterar en ny rapport.
Idag presenterar Friskolornas riksförbund en genomgång av skolans förändrade förutsättningar och resultat det senaste årtiondet. Rapporten visar på de gemensamma drag de skolhuvudmän som lyckas har och vad som är typiskt för de som misslyckas med sitt uppdrag att lämna ifrån sig elever som har behörighet till gymnasiet.
Regeringen ger Statskontoret i uppdrag att utreda klagomålshanteringen i skolväsendet och ta fram rekommendationer för att fler ärenden ska hanteras av huvudmannen. Utredningen ska bland annat leda till att lärares och rektorers dokumentation ska minska och att elever ska få hjälp snabbare.
Det är fint att också kunna dela glädjande siffror i detta tunga läge. En ny undersökning Kantar Sifo gjort på uppdrag av Lärarförbundet visar att de flesta rektorer anser att de har bra stöd från sin ledning just nu.
Enligt Januariavtalet ska ett beslutsunderlag om förstatligande av skolan tas fram. SKR vill med denna skrivelse uppmärksamma riksdag och regering om vikten av en utredning som på djupet analyserar de frågor och konsekvenser som kan följa med en sådan reform. (pdf)
Det behövs en utredning som på djupet analyserar konsekvenser av ett förändrat huvudmannaskap för skolan. Det är budskapet i den skrivelse som SKR skickat till regering och riksdag.