Det krävs kraftiga åtgärder från huvudmännen för att höja läraryrkets attraktivitet och motverka lärarbristen. Frågan är om de ansvariga för skolan har problemlösningsförmågan, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
I veckan träffade Matz Nilsson och Lena Linnerborg regeringens utredare Thomas Persson, som fått i uppgift att ro hem den utmanande uppgiften att ta fram ett beslutsunderlag i frågan om en övergång till ett statligt huvudmannaskap för grundskolan (inklusive fritidshemmen) och gymnasieskolan.
Hårdare statlig styrning framhålls som en lösning för att vrida skolsystemet rätt. Den fråga som aldrig tycks ställas är om resultatstyrningen i sig kan vara problemet, skriver debattörer från Idéburna skolors riksförbund.
Huvudmän kommer säkerligen billigt undan för stunden när de väljer prislappen före elevers rätt till kunskap. Men på längre sikt kommer snålheten stå samhället dyrt, skriver Anela Murguz på ledarplats.
Många skolhuvudmän använder likvärdighetsbidraget till insatser på skolor där elever har svårare socioekonomiska förutsättningar, exempelvis genom satsningar på mer och bättre utbildad personal. Det visar Statskontorets utvärdering av bidraget.
Riksprislistan innehåller de grundbelopp per elev, program och inriktning som kommunerna ska betala till enskilda huvudmän när en elev har antagits till en utbildning som hemkommunen inte erbjuder själv eller i samverkan med andra kommuner.
Det finns inget större stöd i länets kommuner för att göra skolan statlig igen, av tolv kommunledningar så är tio negativa eller tveksamma till om det löser några av skolans problem.
Vi menar att skolan är en nationell angelägenhet som helt enkelt är för viktig för att behandlas som en kommunal budgetregulator, skriver Anton Sjöstedt och Roger Haddad, Liberalerna
Skolans huvudmän bör synas mer och ta ett större ansvar för arbetet med synpunkter som riktas till skolan. Allt pekar på att här finns mycket att vinna. För rektorer och lärare kan det underlätta, klargöra och ge stöd. För elever kan det innebära en snabbare återkoppling, skriver Helén Ängmo, Skolinspektionen.