Varför är den akademiska friheten så viktig, och vad innebär det att upprätthålla den? Maria Ludvigsson diskuterar med Anders Sundell, universitetslektor i statsvetenskap, och Inger Enkvist, professor emerita i spanskspråkig litteratur. (webb-radio)
One in five UK students were not able to study the right subjects to prepare for a degree that interested them, says university admissions service, Ucas.
Att forskning anpassas efter gällande värdegrund höjer inte kvaliteten på den. Att döpa om fler högskolor till universitet skapar inte en starkare forskningsnation, skriver Petter Birgersson på ledarplats.
Regeringen har i dag beslutat att utse Eino Örnfeldt till ny generaldirektör och chef för Universitets- och högskolerådet. Han tillträder den 3 maj 2021.
Praktik på ett hotell i Spanien eller studier på ett universitet i Paris – fler ska få möjlighet till utbyte utomlands. Det vill EU se till och utökar satsningarna på utbytesprogram till 264 miljarder de närmsta sju åren.
I en tid då universiteten ifrågasätts från olika håll är det viktigare än någonsin att låta de akademiska värdena om öppenhet, oberoende, akademisk frihet och integritet visa vägen. Det skriver Kerstin Tham och Erik Renström, rektor vid Malmös respektive Lunds universitet.
Sverige ska vara ett av världens främsta forsknings- och innovationsländer och en ledande kunskapsnation – så står det i regeringens nya forskningsproposition som snart ska behandlas av riksdagen. Men vilka är utmaningarna för att nå dit och hur ligger vi till idag? Hör högskole- och forskningsminister Matilda Ernkrans (S) i Ekots lördagsintervju.
Antalet anmälningar mot fuskande studenter vid LTU ökar. Enligt universitetet är det övergången från sal- till digital tentamen som ligger bakom ökningen.
De senaste veckorna har det blossat upp en debatt om det förekommer rasistiska inslag i undervisningen eller inte på sexologprogrammet på Malmö högskola. Det började efter att flera studenter upplevde att de bilder som visades under en föreläsning var rasistiska samt att N-ordet användes.
Rapporten har utvecklats i nära samarbete mellan sex lärosäten 1 som delat erfarenheter och kunskaper kring livslångt lärande och kompetensutveckling genom uppdragsutbildningar. Arbetet har inkluderat varje lärosätes interna uppdragsutbildningsverksamhet såväl som arbetslivets villkor och möjligheter till samverkan genom uppdragsutbildning. (pdf)
I den här rapporten har vi sammanställt publikationer som har tagits fram inom ramen för uppdraget. Omfattningen av publikationerna varierar – från längre rapporter till kortare analyser och promemorior. Dessutom redovisar vi statistik och analyser ur UKÄ:s reguljära verksamhet. (pdf)