Minoriteter lyfts bort från historieämnet i förslaget till nya kursplaner i grundskolan. Dessutom anses historieämnet för eurocentrerat, enligt flera remissinstanser.
Vi Liberaler tycker det är bra, att Skolverket drar tillbaka sitt förslag om att stryka antiken från historieundervisningen i högstadiet. Det skriver Torgny Klasson (L) och Gunnar Nordmark (L).
Efter massiv kritik drar Skolverket mycket oväntat tillbaka förslaget att stryka antiken ur historieämnet i grundskolan. "Vi fick en hel den obehagliga mejl samt önskemål om att få ut namn på de som lärare och forskare vi samarbetat med", säger Anna Westerholm.
Den debatt som förs om Skolverkets förslag till kursplanerevidering riskerar att förskjuta inflytandet över revideringsarbetet till högljudda debattörer med åtkomst till exklusiva åsiktsforum, såsom DN:s debattsidor. Rimligen borde processen hellre involvera forskare och lärare i samverkan, menar Anette Jahnke, lektor i pedagogik och projektledare vid forskningsinstitutet Ifous.
Just 12 states in the US require students to learn about the Holocaust in school, at a time when research finds that knowledge of the Holocaust is low among millennials, Judd Olanoff writes. In this commentary, Olanoff discusses a bill in Massachusetts that would make genocide education mandatory in the state.
Många drog en lättnadens suck när Skolverket efter massiv kritik drog tillbaka förslaget om att stryka antiken ur grundskolans historieundervisning. Men förslaget till ny läroplan för historieämnet är bara toppen av ett isberg. Kanske ännu allvarligare är vad Skolverket planerar att göra med svenskämnet, skriver Lars Anders Johansson, Timbro.
Det är bra att Skolverket dragit tillbaka sitt förslag om att slopa antiken i undervisningen. Men vi anser att debatten har varit alltför förutsägbar och vill därför lyfta fram några bortglömda aspekter, skriver forskarna Lena Sjögren och Johannes Siapkas
Antiken får vara kvar, men något måste bort. Kanske kan en bättre historieundervisning fungera som medborgarfostran. Det skriver Jacob Sidenvall i en ledare.
Två allvarliga frågor inställer sig när man söker förklaringen till varför ett förslag från Skolverket inte är bättre grundat än att det bara överlever i offentligheten en vecka, skriver SvD på ledarplats.