Cecilia Düringer är historieläraren som tog med sin knepen från klassrummet och skapade en succépodd för P3. "Programmet ska vara som en historielektion", säger hon.
Allt gick väldigt fort. Över en natt förväntades lärare komma på distansuppgifter av samma kvalitet som ”vanlig” undervisning. Här är några exempel på hur lärare tar hjälp av coronakrisen för att göra det.
I dag under Förintelsens minnesdag ska vi ta tillfället i akt att tala om historiens budskap till oss. Allt färre överlevande finns kvar och deras vittnesmål når inte längre nya generationer genom direkta möten. Då blir skolans roll helt avgörande, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
På måndag är det Förintelsens minnesdag och exakt 75 år sedan Auschwitz-Birkenau befriades. Inför minnesdagen har elever på Sundsta-Älvkullegymnasiet fått i uppgift att skriva ett brev eller en berättelse till någon som dog i Förintelsen.
Det är för få timmar i historia i skolan. Det varnar Lärarnas riksförbund nu för. Bakgrunden är Skolverkets beslut om att låta antiken vara kvar i undervisningen trots för få undervisningstimmar.
Antikens historia skulle bort – men blev kvar efter högljudda protester. Efter mycket debatt presenterar Skolverket i dag sitt slutliga förslag till nya kursplaner i grundskolan.
Vi måste få rimliga förutsättningar för historieundervisning och kräver att historieämnet i både grundskola och gymnasium får fler timmar, skriver David Ludvigsson, ordförande för Historielärarnas förening.
Skolverket föreslår att kunskaper om nationella minoriteter tas bort från kursplanerna i historia på högstadiet för att skapa utrymme för bland annat sexualitetens historia. Att myndigheter ska lyssna på minoriteterna innan förslag tas fram struntar man i. Var finns skolminister Anna Ekström, undrar Lennart Rohdin, tidigare utredare av en stärkt minoritetspolitik.
Höstens debatt om Skolverkets syn på historieundervisningen visar att kvalificerad utbildning och bildning inte längre går hand i hand. När utbildningen instrumentaliseras riskerar värdet av det livslånga lärandet att nedprioriteras, skriver Karin Westin Tikkanen, författare och forskare i latin vid Uppsala universitet.
När Skolverket föreslog att antiken skulle plockas bort från historieämnet i grundskolan utlöstes en kritikstorm. Vansinnigt, bisarrt och befängt, löd reaktionerna. Myndigheten tvingades backa och antiken blir kvar. Men problemet med en begränsad lektionstid för ämnet historia kvarstår, och de flesta är överens om att allt inte hinns med. Så vad ska man göra? Går…
Eleverna i dagens svenska skola behöver få hjälp och stöd för att lära sig mer. skolverkets förslag att minska på exempelvis historieundervisningen får hård kritik av Gudrun Brunegård (KD).