Det har gått ett år sedan Hamas attack mot Israel. Sedan dess har ett krig brutit ut i Gaza och tusentals människor har dött. För läraren Anders Österholm har konflikten inneburit många diskussioner i klassrummet, vilket fått honom att anpassa undervisningen.
Genom den här rapporten vill Dick Harrison, professor i historia, och Katarina Harrison Lindbergh (gymnasielärare och författare) bidra till diskussionen om hur en förbättrad kursplan i historia för grundskolan kan se ut. (pdf)
Historielärarna är hårt trängda av allt de ska hinna lära ut – och störs av otydliga gränser mellan stadierna. – Bristande samverkan i fördelningen av innehållet gör att både högstadie- och gymnasielärare blir stressade, säger Hans Olofsson, Historielärarnas förening.
När Eduna lanserar ett nytt läromedel om handelns historia är det den svenska historiedisciplinens egen rockstar, Dick Harrison, som håller i pennan, tillsammans med sin fru Katarina Harrison Lindberg, historiker och författare.
Regeringen öronmärker en miljon kronor för att få fler skolelever i socialt utsatta områden att besöka koncentrationsläger från andra världskriget. Det meddelande regeringen idag inför uppmärksammandet av förintelsens minnesdag i morgon.
Minoritetsexperten Lennart Rohdin kritiserar Skolverkets beslut att radera de nationella minoriteterna ur grundskolans kursplan i historia. Förra året samlades undervisningen om Sveriges nationella minoriteter till ämnet samhällskunskap.
I en situation där eleverna är nästan totalt okunniga i historia kan det anses som direkt desinformation att betona negativa perspektiv på det egna landet, vilket är det som sker i dag, skriver Inger Enkvist på ledarplats.
Läs Skolportens intervju med Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Historia och kommer att tala om hur Sveriges relation till Ryssland sett ut genom tiderna.
Hur bra är högstadiets historielärare på att lyfta kvinnornas roll i historien? De kan bli bättre, anser historieläraren och läroboksförfattaren Jakob Harknäs. "I forskarvärlden har kvinnohistoria varit i fokus i decennier, men skolorna och läromedlen har varit långsamma att haka på".