I Göteborgs skolor ska alla elever kunna känna sig trygga med att vara sig själva och kunna bli kära i någon av motsatt kön utan att riskera att bemötas av homofoba uttryck på skolgården. Därför är det viktigt att skolpersonalen har normkritisk kompetens så att elever bemöts på ett likvärdigt sätt, skriver bland andra Bosse…
För att skapa en trygg skolmiljö för hbtq-personer måste alla lära sig att tänka normkritiskt. Det är budskapet när representanter från samtliga kommunala skolor i Uppsala just nu går en hbtq-utbildning.
En regeländring för några år sedan möjliggjorde att man redan från 16 års ålder kan påbörja en utredning om könskorrigering. På Schillerska gymnasiet finns många elever som ifrågasätter sin könsidentitet.
Nathalie Andersson på Ribbaskolan i Gränna är upprörd, arg och ledsen: Hennes önskan om att skolan ska flagga för pride tycks inte uppskattas av rektorn.
Den som är ung och öppet homosexuell kan ibland känna sig som ett icke önskvärt undantag. Kanske »tröstar« någon vuxen och säger att det säkert går över, att tidiga tonår är en identitetssökande period då många kan vara osäkra på sin sexualitet. Så har det ibland varit för 14-årige Hugo Holmberg.
I dagarna fick Ådalsskolan i Kramfors reda på att man får RFSL-certifikat. Skolan uppfyller den standard organisationen satt upp för skolors arbete med så kallade HBTQ-frågor. Det innebär att man blir en av landets första skolor med denna kvalitetsmärkning.
Kirunas skolor kommer inte att hbtq-certifieras. Kostnaden skulle bli för hög och kriterierna för certifieringen är för strikta, enligt ett beslut i kultur- och utbildningsnämnden i Kiruna.
Unesco höll 17-18 maj 2016 ett unikt möte om våld i skolan mot hbtq-personer och elever som inte följer könsnormen17-18 maj 2016 ett unikt möte om våld i skolan mot hbtq-personer och elever som inte följer könsnormen.