Föräldrar som inte skickar sina barn till fysisk träning bör få en påhälsning av sociala myndigheter. Det finns inga rationella argument för att barns intellektuella och fysiska utvecklingsbehov ska behandlas olika, skriver professor Michail Tonkonogi.
Bara en av fem ungdomar, alltså 20 procent, rör sig tillräckligt mycket enligt en ny rapport från Världshälsoorganisationen WHO. Det är en stor studie som gjorts i 146 länder, där 1,6 miljoner ungdomar fått svara på frågor om hur mycket de rör på sig.
När Camilla Lind, rektor på Procivitas gymnasium i Lund, bestämde sig för att skapa Sveriges lyckligaste arbetsplats och skola upptäckte hon ett problem: Återhämtning. Nu hanterar personalen det bättre – både på jobbet och hemma. "Jag tror inte så mycket på det här med privatliv och arbetsliv", säger hon.
Den fysiska miljön i skolan påverkar hur eleverna mår, och presterar. Vi tar därför rygg på professorn i miljöpsykologi, Thorbjörn Laike, när han kliver in i korridorerna på en av Malmös högstadieskolor på jakt efter det livsviktiga dagsljuset.
Årets tema på Nordens största konferens om mänskliga rättigheter är rätten till hälsa och professor Margareta Kristensson, som tittat på hur jämlik hälsan är i länet, konstaterar att det är stora skillnader.
Nästan alla nior i Helsingborg känner sig stressade av skolarbetet. Detta visar HD:s undersökning. Vi träffar elever som har lärt sig läxan och hinner med såväl studier som fritidsaktiviteter.
Var tionde gymnasieelev i Uppsala län uppger att dom begått ett självmordsförsök och mer än var tredje gymnasietjej har någon gång övervägt att ta sitt liv.
Elever i årskurs 9 behöver känna tillit till andra människor och vara trygg i skolan, det visar en rapport från Region Örebro län. Att sova tillräckligt och att vara fysiskt aktiv är också faktorer som bidrar till ett bra mående.
Numera får ju eleverna betyg i sjätte klass och det har försämrat speciellt flickornas självkänsla och livskvalitet och ökat stressen, enligt en undersökning från Umeå universitet. Ekot har talat med Saga Algstrand som går i sjuan på Grosvadsskolan i Finspång och hon ser både fördelar och nackdelar med tidiga betyg.
Införandet av betyg i årskurs sex har försämrat flickors självkänsla och generella mående radikalt. Det visar en ny, stor studie från Umeå universitet.