Hur löser man undervisningen under rådande coronakris? Skolverket har frågat skolledare runt om i landet om hur de hanterar den utmaning som epidemin innebär för skolan.
Många oroar sig just nu för smittspridning av corona på landets förskolor. På Hoppetossas förskolor i Stockholm är just nu många barn lediga eller sjuka, men de flesta i personalen finns på plats. Carola Wedholm, tf. rektor för två förskolor inom Hoppetossa AB berättar.
För att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet måste människor få goda möjligheter att vidareutbilda sig eller att utbilda sig för att byta bransch så att de är bättre rustade när konjunkturen vänder igen. Därför föreslår regeringen nu ett antal viktiga satsningar på utbildning. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan S, C, L och MP.
Just nu finns en unik chans att bygga en gemensam grund: Skolan och förskolan är det sista vi stänger. Den är viktig och lärande är framtiden, skriver Jens S West, universitetsadjunkt i pedagogik.
Corona-pandemin sätter käppar i hjulet för arbetet med en ny organisering av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. "Den frågan kräver en fysisk kongress", säger Johanna Jaara Åstrand, Läraförbundets ordförande.
Medan en stor del av övriga samhället stänger ner och går över till att jobba från soffan, ska lärarna hålla skola och förskola öppna. "Vi får signaler om att skolorna dräneras på kringresurser", säger Johanna Jaara Åstrand.
40 procent av lärarna är sjuka på Karl Johan skolan i Örebro och friskolan måste nu hitta alternativ till hur undervisningen ska genomföras. Redan idag har skolan både fjärrundervisning och undervisning i skolan.
Regeringen förbjuder folksamlingar på fler än 50 personer. "Det här måste påverka hur huvudmännen organiserar skolan," säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.