Enligt barnpsykologen Cina Rydergård finns det en ökad oro hos barn eftersom föräldrar har det svårare att processa sina känslor i just den här konflikten. Konsekvenserna blir att barn blir mer smittade och inte kan gå till sina föräldrar för stöd.
Ny statistik visar att elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som adhd och autism, har över sex gånger så stor risk för självmordsförsök eller att skada sig själv, jämfört med elever som inte har NPF.
Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning löper 6,5 gånger högre risk att försöka begå självmord jämfört med elever utan diagnos. Nu måste politikerna investera i en skola för alla, skriver Rickard Bracken, Suicide Zero. m.fl.
På Monbijouskolan fokuserar elevhälsan på skol- snarare än individnivå. En tydlig koppling till det systematiska kvalitetsarbetet och ett nära samarbete mellan rektor och skolpsykolog gör det lättare att hitta och arbeta med de frågor som personalen önskar.
Budsjettposten «Psykisk helse i skolen» i statsbudsjettet skal kuttes fra 22,8 millioner kroner til 13 millioner. Det rammer blant annet foreningen Voksne for barn.
I dag har läraren Therése Landström svårt att tänka sig en arbetsvardag utan en klassmentor. Nu kan hon fokusera på undervisning och kunskapsmål medan klassmentorn ansvarar för elevernas sociala trygghet och kontakten med vårdnadshavare.
Heltidsmentorerna i Älmhult sköter i princip allt som inte rör själva undervisningen. Något som har betytt enormt mycket för lärarnas arbetsbelastning, enligt läraren Katarina Ek och mentorn Jesper von Krusenstierna.
Anställ heltidsmentorer så att lärarna fullt ut kan fokusera på undervisningen. Det är en lösning som efterfrågas, och testas, på allt fler håll i landet. Men nu varnar forskare för att upplägget kan leda till nya problem.
Mentorskapet sväller eftersom det är otydligt vad som egentligen ingår i rollen. Det menar Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, som nu kräver att uppdraget regleras.
Två av tre lärare hinner inte skapa ordentliga relationer till alla sina mentorselever när de utåtagerande eleverna med stora problem tar all tid. Men då är risken stor att de introverta lider i det tysta – vilket skapar en samvetsstress hos många lärare.