Ebba Lisberg Jensen ska föreläsa på Skolportens konferens Biologi. Hon kommer att tala om ekologisk läskunnighet och artkunskapens plats i biologiundervisningen.
Kränkningar och förtryck har gjort att våra minoriteter ofta varit osynliga i samhället. Bejaka barnens hela identitet så att de kan växa till hela och välmående personer. Det är en fråga om demokrati och social hållbarhet, skriver Ellinor Skaremyr, förskollärare och lektor i pedagogiskt arbete.
Education is key to provide all citizens not only with an understanding of the science behind the climate crisis but also its socio-demographic, political and moral implications, writes Andreas Schleicher, OECD.
What impact will climate change have on our educational institutions in the next decade? Are our research and innovation systems prepared for an era of global, open and internet intensive science? What does it mean for schools that our societies are becoming more individualistic and diverse? (pdf)
Social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Hur kan de tre dimensionerna av hållbar utveckling bli konkreta i arbetet med barnen? I det senaste avsnittet av Skolverkspodden samtalar två förskollärare och en forskare om sina erfarenheter av hållbarhetsarbete i förskolan. (webb-radio)
Filip Manjevi, 18, och hans klasskompisar ville göra verklig skillnad för klimatet. De bestämde sig för att starta en förening och lära grundskoleklasser om miljön – nu har de besökt nästan 1 000 elever.
En omgjord restaurang på Rudsskolan i Karlstad ska locka fler elever till matbordet. Förändringen är en del i ett hållbarhetsprojekt hos Livsmedelsverket.
Gymnasiesärskolan i Gävle har utsetts till årets mest hållbara gymnasieskola. De skolor som tävlade om priset ingick alla i Håll Sverige Rents program Grön Flagg och bedömdes utifrån hur väl de har arbetat med hållbarhet i undervisningen.
Eleverna på Hemsjö fritidshem sår, skördar och smakar sina egna grödor. Grönsakerna äter de till lunch och mellis, eller tillagar själva på fritidshemmet. I odlingsprojektet får fritidshemmet in sina mål om hållbarhet, kost och rekreation.
Engagemang, kunskapstörst och – frustration. Med de orden presenterades Linnéa Eliasson, lärare på Ålsta folkhögskola, då hon i våras fick Region Västernorrlands miljöpris för sitt sätt att införliva miljöfrågorna i undervisningen.