Vi behöver fortsätta utveckla stödet så att alla elever i Sverige kan förverkliga de rättigheter och förmågor som understryks i Agenda 2030, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) i en replik till Eva Friman med flera.
”Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas” står det i regeringens handlingsplan för Agenda 2030. Men var finns regeringens åtgärdsförslag?, undrar representanter för Uppsala Universitet, Folkbildningsrådet, Naturskyddsföreningen, och Världsnaturfonden.
Nu rullar den igång - en naturskola på hjul och självklart är den eldriven! Fältlabbet är en helt ny typ av naturskola där naturskolepedagogen möter upp eleverna med en specialiserad skåpbil och undervisar ute i naturen. Fältlabbet riktar sig till årskurs F-6 i de södra stadsdelarna.
MDH:s gästprofessor Steven Hartman leder projektet Bifrost som syftar till att öka allmänhetens förståelse för klimatfrågor och bidra till att skapa en bättre framtid för vår planet. Nu vill man skapa en ökad diskussion kring klimathotet i skolan, via webbsidan BifrostOnline, för att på så sätt skapa möjlighet till utveckling och förändring i frågan hos…
En ny undersökning från Naturskyddsföreningen visar att både stat och kommun brister i arbetet med att ge skolorna förutsättningar att arbeta med Skolans lärande för hållbar utveckling, LHU. Endast tre av tio kommuner har en strategi för området och staten kräver ännu inte att alla nyutbildade lärare ska ha kunskaper om hållbar utveckling.
Kraftverk som fångar upp fartvind, sjukhus med självskanning, pantåterlämnande papperskorgar. Framtidsidéerna är många i energiprojektet på Hertsöskolan i Luleå.
Tre fjärdedelar av svenska universitet och högskolor har grava brister i sitt arbete med hållbar utveckling inom utbildningen. Många lärosäten har helt enkelt inte tagit högskolelagen på allvar. Där står det, sedan tio år tillbaka, att man ska främja en hållbar utveckling. Nu har regeringen all anledning att agera, skriver företrädare för KTH.
Denna rapport, som har tagits fram av Naturskyddsföreningen, utgör ett viktigt bidrag till just kunskapsläget. Den kartlägger på ett nyanserat sätt kommunernas arbete med LHU samt vilka former av stöd kommunerna anser sig behöva för att utveckla sitt arbete med LHU. (pdf)
Samtidigt som regeringen försöker visa globalt ledarskap i arbetet med FN:s hållbarhetsagenda, Agenda 2030, satsar allt färre svenska kommuner på undervisning i hållbar utveckling i skolan. Trots att det är obligatoriskt sedan 1994. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen, som bland annat rekommenderar tydligare statliga riktlinjer till kommunerna.
Ingen vet hur svenska skolors undervisning i hållbar utveckling ser ut eller om den ger några resultat, trots att det gått två decennier sedan det blev ett obligatoriskt inslag i utbildningen.
Ingela Bursjöö är NO-lärare på Johannebergsskolan i Göteborg. Vid sidan av jobbet som lärare har hon i flera år också forskat om hållbar utveckling i undervisningen. Enligt läroplanen ska skolan utbilda för hållbar utveckling. Men vad innebär det? Och vilka är utmaningarna i praktiken?