Lena Lind Palicki ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för gymnasiet och högstadiet. Hon kommer att tala om språkriktighetsfrågor i svenskundervisningen.
De flesta restriktionerna har tagits bort men skolorna kommer leva med effekterna från pandemin under lång tid framöver. De elever som går i trean på gymnasiet måste få chansen att gå ett fjärde gymnasieår, enligt Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Det är betydligt vanligare att läsa in högskolebehörighet på yrkesprogrammen som domineras av flickor än på dem som domineras av pojkar. Det visar en granskning som Skolinspektionen gjort.
Flera gymnasieämnen kan splittras och helt nya ämnen skapas, vilket i sin tur kommer att påverka lärarnas behörighet. Det står klart när Skolverket nu presenterar sitt första förslag av den stora gymnasiereformen där ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg.
Skolverket har sedan 2021 uppdraget av regeringen att ta fram ämnesbetyg för gymnasiet, gymnasiesärskolan, gymnasiala vux och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå. Bakgrunden är att du som undervisar ska ges bättre möjligheter att bedriva undervisning mer långsiktigt och på ett mer medvetet sätt. Slutbetyg ska sättas i ämnet och ska på så sätt,…
Digitalt öppet hus – så har framtida gymnasieelever kunnat besöka sin skola. Ett koncept som skolpersonal runt om i Östergötlands län inte har sett positivt på.
Sara Bruun ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet. Hon kommer att tala om arbetssättet med verkliga kommunikativa situationer i engelskundervisningen.
Den här veckan uppmärksammar gymnasieelever i Uppsala våld i nära relationer, något de unga upplever har blivit vanligare även på sociala medier och i appar. "Jag tror att vi alla känner någon som är utsatt för det här, kanske utan att vi vet om det," säger Astrid Gunnarsson, medlem i elevkåren på Rosendals gymnasium.
I grundskolan hade Aisha Mohammed problem med sina betyg, men med läxhjälpen från Vivalla har hon kunnat förbättra betygen och höja sina meritpoäng. Nu går hon drömlinjen på gymnasiet.
Den här rapporten är en redovisning av uppdraget att stärka arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck inom skolväsendet, inklusive förskolan. (pdf)