En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt. "Digitaliseringen har inte varit medveten," säger Elias Granath, gymnasielärare och medgrundare till Informationspedagogerna.
Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan. "Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.
En klar majoritet av lärare och elever vill ha ämnesbetyg. Flera steg för icke godkänt får däremot kalla handen, enligt den pågående betygsutredningen.
Snart är det dags att sätta betyg. Men med den nya gymnasielagen på plats bävar läraren Cecilia Hermansson inför det, eftersom hon som lärare nu involveras i asylprocessen. "Det kommer kännas svårt att sätta ett betyg som inte är godkänt," säger hon.
Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson ser inga problem med att lärare blir inblandade i asylprocessen via den nya gymnasielagen. "Lärarna ska behandla de här eleverna likadant som alla andra elever. Det tycker jag man ska kunna kräva," säger han.
Kvinnor och män väljer olika utbildningsvägar efter gymnasiet. Kvinnor studerar i högre grad vidare och har sju år efter gymnasiet i högre grad yrken som kräver högskolekompetens.
Andelen elever som tar examen inom tre år ökar för femte året i rad. Genomströmningen har alltså förbättrats i många kommuner. Det visar årets Öppna jämförelser – Gymnasieskola.
En klar majoritet av lärare och elever vill ha ämnesbetyg. Flera steg för icke godkänt får däremot kalla handen, enligt den pågående betygsutredningen.