En del kommuner lägger dubbelt så mycket pengar på skolan som andra. Kommunens ekonomi och geografi spelar större roll för pengatilldelningen till skolan än elevernas behov.
Nu lanseras en ny jämförelsesajt som ska underlätta för elever och föräldrar att välja rätt grundskola. Pedagogikprofessorn Christian Lundahl varnar dock för att sajten riskerar att förenkla verkligheten för mycket.
Skolan måste våga visa att den är en professionell arbetsplats för studier. Så länge som inte kravet på arbetsro i klassrummen har uppfyllts är de flesta av dagens förslag till förbättringar verkningslösa, skriver Bert Stålhammar, professor em. i pedagogik.
Det är fortfarande brist på grundskolelärare inom matematik och NO-ämnen. Det visar Statistiska centralbyråns undersökning ”arbetskraftbarometer 2013”.
Vilka av landets sjätteklassare har bäst retoriska förmågor? Av de 35 klasser som varit med från start i radiotävlingen Retorikmatchen, möts nu Engelska skolan i Gävle och Utsäljeskolan i Huddinge i den stora finalen.
Svenska niondeklassares skolresultat har försämrats mest i hela OECD-världen enligt den senaste Pisa-undersökningen. Och de gymnasieelever Expressen.se pratat med berättar om helt andra krav i grundskolan jämfört med på gymnasiet.
Tar skolledningen ansvar för att barnen inte missförstår budskapet och skuldbelägger sig själva när de inte lyckas välja att vara glada? Eller ännu värre, att de övar sig i att förtränga jobbiga känslor? Det skriver Susanna Birgersson i en ledare.
Skolan ska så gott det går vara en frizon där eleverna får fokusera på att lära sig viktiga saker utan att deras bakgrund och hemförhållanden ska spela in – ledarskapsprogrammet leder i rakt motsatt riktning. Det skriver Håkan Holmberg på ledarplats.
Ledaren i mig handlar om att konfliktlösning och att lära elever att tänka först, inte att de ska styra sina känslor. Det säger Roger Sandberg, ansvarig för programmet "Ledaren i mig" vid svenska Franklin Covey.
Professorn Gun-Marie Frånberg dömer ut skolprogrammet "Ledaren i mig". Hon är tveksam till att programmet skulle fungera. Dessutom lyfter hon fram faran i att lägga allt ansvar på barnet. "Det blir barnen som blir bristerna och problembärarna", säger hon.
Utbildningsförvaltningen i Stockholm granskar nu om Matteusskolans rektor Jan Aili gjorde fel när han inte upphandlade skolprogrammet Ledaren i mig och om innehållet går emot läroplanen. Men grundskolechefen Mona Tolf har inte några synpunkter kring innehållet.