Skillnaden mellan killars och tjejers slutbetyg krympte förra läsåret. Avståndet har under jämförbar tid inte varit så litet som våren 2023, visar Skolverkets statistik.
I den här promemorian redovisar Skolverket statistik över slutbetygen för de elever som avslutade åk 9 våren 2023. Syftet är att ge en beskrivning av slutbetygen utifrån den officiella statistiken samt att lyfta de huvudsakliga resultaten.
Läs Skolportens intervju med Denice Sverla, biträdande rektor och speciallärare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Anpassad grund-och gymnasieskola och kommer att tala om hur skolan kan förbereda elever med intellektuell funktionsnedsättning för framtiden.
Inför riksdagsvalet förra hösten skrev sexorna på Värner Rydénskolan i Malmö mer än vanligt. De deltog i en insändartävling som Minibladet utlyst. Lärarna Hilda Kraft och Anita Kandeläng har med framgång använt sig av tidningen i sin undervisning.
Krisbolaget SBB släpper majoritetsägandet i sina svenska utbildningsfastigheter till en kanadensisk strukturfond – något som är ännu ett dråpslag för Härnösand.
Samhällsbyggnadsbolaget släpper sitt majoritetsägande i Educo, där SBB:s alla skolfastigheter finns. Educo kommer inte längre vara ett dotterbolag till SBB, utan stå under kanadensiska Brookfields kontroll.
Förra utbildningsminister Anna Ekström (S) lovade tioårig grundskola 2026 – men det saknas fortfarande ett riksdagsbeslut. Nuvarande regeringen lägger 20 miljoner kronor på förberedelser, men kan ändå inte lämna besked om reformen.
Det politiska styret i Linköpings kommun vill införa språkkrav för medarbetare inom skola, förskola och fritidsverksamhet, samt inom omsorgen. Nu i höst inleds arbetet med ett pilotprojekt.
Gängkriminaliteten kryper allt längre ned i åldrarna. "Vi har haft ett extremt inflöde av unga personer i våra ärenden bara det senaste året", säger Anders Bolund som arbetar med att identifiera och hjälpa unga personer med kriminellt riskbeteende.
Ungefär var fjärde elev i årskurs 8 och 9, och första och andra årets studerande vid gymnasier eller yrkesläroanstalter upplever att deras hälsotillstånd är medelmåttigt eller dåligt.
Att de abstrakta symboliska språken har tagits bort från undervisningen betyder att eleverna inte vet vad fysik och kemi innebär när de går ut grundskolan, skriver debattörerna.