För första gången är flickorna i majoritet på det naturvetenskapliga programmet. Pojkar fortsätter att göra traditionella val. Det visar Lärarnas tidnings undersökning.
Elever som väljer könsmässigt otraditionellt till gymnasiet byter program oftare, får mer sällan slutbetyg, har sämre studieresultat och blir oftare arbetslösa än andra elever. Det visar statistik från Skolverket.
De traditionella könsrollerna i landets kultur- och musikskolor ska förändras. Sveriges musik- och kulturskoleråd, SMoK, får 550 000 kronor av Statens musikverk till projektet Genusfällor. Projektet startar i höst och pågår i tre år.
Var tionde tjej på gymnasiet har någon gång tvingats eller övertalats till penetrerande sex mot sin vilja. I ungefär hälften av fallen är förövaren en jämnårig person.
På fredagen möttes 150 kommunanställda från Sunne, Munkfors och Torsby för att lära sig mer om jämställdhet i förskolan. – Barnen ska få utvecklas utan att begränsas av kön, sa genuspedagogen Annette Carlsson.
Det började med ett genus- och jämställdhetsprojekt för högstadieklasser. Nu har fyra elever från Magnus Åbergsgymnasiet fått Mångfaldshjältepriset 2012 för sitt jämställdhetsprojekt.
Unga kvinnor missgynnas av regeringens politik. På viktiga områden som utbildning och arbetsmarknad tilldelas män större resurser. Det visar en genomgång av regeringens budgetproposition för 2012.
Bosvedjeskolan i Sundsvall får en klass med bara pojkar. Bristen på flickor gör att skolledningen ”flyttar över” samtliga fyra flickor till en annan klass. – Det naturliga mötet försvinner, säger föräldern Niklas Åberg, som är kritisk till att pojkarnas föräldrar inte fått någon information.
Det har varit många avhopp från tjejer på gymnasiets byggprogram på Christopher Polhemgymnasiet i Visby. Nu ska tjejträffar förbättra sammanhållningen och stoppa avhoppen. - Jag bestämde mig för att killarna inte skulle få mig att sluta, säger Alice Olsson, 19 år, som går tredje året på byggprogrammet.
Genus är ett område som de flesta har åsikter om, men färre har gedigna kunskaper. Lärarutbildarna behöver få utbildning i genus och stöd från ledningen är några av slutsatserna i rapporten "Lärarutbildningen, jämställdhet och genus". Rapporten har tagits fram med stöd av Delegationen för jämställdhet i högskolan.
Eleven nekades en plats i Västerängsskolan i Håbo kommun. Anledning: Han var inte flicka. Diskrimineringsombudsmannen (DO) bedömer nu att skolan har gjort sig skyldig till diskriminering.