Flickor har högre betyg än pojkar. Det visar all statistik. BT dyker ner i skolans värld under två dagar och frågar sig: Varför får flickor bättre betyg? Och vad kan man göra för att höja pojkarnas?
Replik från Mats Olsson, lärarutbildare vid Malmö högskola, till Julia Appelblad/Lärarförbundet Student, Lärarnas tidning nr 10—11/12. — Kanske borde vi lägga tid på att fundera över vilka könsroller som är traditionella och ska motarbetas, skriver han.
Skolstart. För flickor – som jobbar, läser och klarar sig fint. Och för pojkar. Som kunde jobba bättre, läsa mer och klara sig bättre. Men är problemet bristande jämställdhet?, skriver Heidi Avellan.
LMS-ordföranden Helena von Schantz får avsluta debatten om att kvinnors och mäns påverkan på undervisningen med en replik på Bertil Törestads tidigare inlägg på Skolvärlden.se.
Det är märkligt att man tycker att det ska finnas mer män i skolan – men inte på bekostnad av färre kvinnor, svarar Bertil Törestad i debatten om kvinnors inflytande över skolundervisningen.
Bertil Törestad, före detta universitetslektor, menar att det är för många kvinnor i skolan. Helena von Schantz, ordförande i Lärarna i Moderna Språk, har en annan problembild och lösning.
Flickornas överlägsna skolresultat kan till en del förklaras med att skolan präglas av verbalitet och relationsinriktade aktiviteter. Pojkar får i mindre utsträckning sina förmågor uppmuntrade, skriver Bertil Törestad, före detta universitetslektor.
Flickornas överlägsna skolresultat kan till en del förklaras med att skolan präglas av verbalitet och relationsinriktade aktiviteter. Pojkar får i mindre utsträckning sina förmågor uppmuntrade, skriver Bertil Törestad, Fil dr i psykolog, fd universitetslektor och lärarutbildare, i en debattartikel.
Nu skriver tjejerna historia på Bergsskolan i Filipstad. När skolan firade examen i torsdags var det för första gången fler tjejer än killar som gick ut från ett av skolans program.
Peer Hovden är yrkeslärare på elprogrammet på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka och medlem av Lärarförbundets skolformsnämnd för gymnasieskolan. Han är inte förvånad över resultatet i Lärarnas tidnings undersökning, att andelen pojkar inte ökar på de kvinnodominerade programmen.
Lärarutbildaren Mats Olsson har missuppfattat vad genuspedagogik är. Det skriver Julia Appelblad, Umeå, för Lärarförbundet Student, i en debattartikel.