Nu ska det bli ordning på utbildningen i punktskrift för barn och elever med svår synnedsättning eller blindhet. SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten, har fått i uppdrag att koordinera utbildningen och även bygga kontaktnät över hela Sverige.
The federal Individuals with Disabilities Education Act guarantees students with disabilities access to fully licensed special educators. But as Becky Ashcraft learned, those teachers can be hard to find. In 2019, 44 states reported special education teacher shortages to the federal government.
Via kontakten med våra medlemmar vet vi att den problematiska frånvaron ökat och att en stor grupp elever tidigt slås ut från skolsystemet, skriver Anki Sandberg, Attention.
I dagarna går Riksförbundet FUB ut med en skolenkät. Enkäten riktar sig till föräldrar som har ett barn eller ungdom med intellektuell funktionsnedsättning. "Vi behöver mer kunskap om hur skolan fungerar för elever med intellektuell funktionsnedsättning", säger ombudsmannen Robert Öberg.
Folkbildningsrådet konstaterar att folkhögskolan på många sätt är en välfungerande utbildningsform för deltagare med intellektuell funktionsnedsättning, som erbjuder ett varierat utbud av kurser och studieplatser med olika inriktning och på olika nivåer. (pdf)
En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskolan erbjuder unika möjligheter till vidare studier och ett meningsfullt sammanhang för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Samtidigt upplevs stöden som folkhögskolorna kan söka underdimensionerade och det är svårt att nå ut till målgruppen.
Folkhögskolan har unika möjligheter till vidare studier och ett meningsfullt sammanhang för personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF), konstaterar Folkbildningsrådet i sin nya rapport "Folkhögskolans deltagare med intellektuell funktionsnedsättning".
I denna proposition lämnar regeringen förslag till ändringar i skollagen som syftar till att stärka elevhälsan och utbildningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning. (pdf)
Hur man mår och hur man presterar i skolan är tätt sammanlänkat och därför har regeringen beslutat om en proposition med förslag som ska stärka elevhälsan. Regeringen föreslår även insatser som ska stärka utbildningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Alla elever har rätt till en skolgång som ger erforderliga grundkunskaper inför vuxenlivet. Dessutom har de rätt att genomgå grundskolan med självförtroende och självkänsla i behåll och en tro på framtiden. Tyvärr ser jag stora brister i vårt stöd till elever med autism, adhd och andra neuropsykiatriska funktionsvariationer, skriver Åsa Persdotter, socialpedagog/utomhuspedagog.