Elever med hörselnedsättning får inte den tekniska hjälp de behöver i klassrummet, visar en kartläggning som Specialpedagogiska skolmyndigheten har gjort.
En ny studie visar att situationen för barn med hörselnedsättning som väljer att gå i "vanliga" skolor är besvärlig. Så behöver det inte alltid vara. Vår reporter besökte Sturebyskolan i Stockholm och här har man vänt elevernas hörselnedsättning till något positivt för hela skolan.
Det är vanligare att hörtekniken i Stockholms skolor inte fungerar än att den fungerar. Fyra av fem klassrum har oacceptabla akustiska egenskaper enligt dagens krav för normalhörande. Av 85 elever är det 17 som har kontakt med kommunal hörselpedagog. Det visar en bred kartläggning.
Elever med hörapparat har problem med tekniken och att ljudnivån i klassrummen ofta är för hög. Det visar en undersökning som Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) gjort på skolor i Stockholms län.
En ny studie om vilket stöd elever med hörselnedsättning får i skolorna visar att det finns stora brister i hur tekniken fungerar och att bullernivån i klassrummen ofta är för hög.
Frågor om funktionsnedsättningar har varit åsidosatta i skolornas likabehandlingsarbete. Nu behöver arbetet för en tillgänglig skola intensifieras, skriver Ingrid Burman, ordförande Handikappförbunden, med flera.
Bristande tillgänglighet i skolan klassas från och med 1 januari 2015 som diskriminering. Tillägget i diskrimineringslagen sänder en viktig signal, skriver Greger Bååth, Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Att ha ett barn med funktionshinder innebär ofta en hård kamp för rätt till stöd i skolan. Hur mycket eller lite hjälp man får beror i hög grad på i vilken kommun man bor och i vilken skola barnet får plats, skriver Bente Danielsson, representant för nätverket Barn i behov.
”Vi uppmanar regeringen att tillsätta en kommission som får i uppdrag att se över stödet till elever med funktionsnedsättningar som Aspergers syndrom, autism, Tourettes syndrom, ADHD och dyslexi”, skriver Jiang Millington, Måns Möller, Malin Holm och Bo Hejlskov Elvén med flera.
Föräldrarna fann den perfekta skolan för sin synskadade dotter i en annan kommun. Men då satte sig Helsingborgs kommun på tvären och vägrade hjälpa till med transporten.
Specialpedagogiska skolmyndighetens, SPSM, första egna seminarium i Almedalen var fyllt till sista plats när vi presenterade Vilket stöd kan skolansvariga få för att skapa en tillgänglig skola?