Möt oss med respekt och se oss inte som offer. Det är budskapet från 97 barn och unga med funktionsnedsättning som har intervjuats i Barnombudsmannens rapport. Rapporten släpptes 22 mars.
Det har skett en del framsteg för elever med funktionsnedsättning. Men det kvarstår fortfarande arbete innan de får en likvärdig utbildning av god kvalitet i en trygg miljö. Detta konstaterar Skolverket, Specialpedagogiska Skolmyndigheten och Skolinspektionen.
Det har varken blivit bättre eller sämre för barn och elever med funktionsnedsättning i landets skolor och förskolor. Det konstaterar tre skolmyndigheter i en ny rapport.
Undervisningen i kommunen är inte anpassad för alla. Det menar Tina Kjerulff på Attention Nynäshamn. Nyligen delade föreningen ut skolpåsar till alla rektorer i kommunen.
Myndigheten för yrkeshögskolan är sedan 2012 en av de strategiska myndigheterna i arbetet med den nationella funktionshinderspolitiken. Utifrån områdena ökad fysisk tillgänglighet, IT-politiken och utbildningspolitiken har myndigheten genomfört insatser fram till 2015. Nu publiceras slutrapporten för de senaste årens arbete.
En del framsteg har gjorts men det finns fortfarande mycket skolorna kan göra för att elever med funktionsnedsättning ska få en likvärdig utbildning av god kvalitet i trygg miljö. Det är slutsatsen när Skolverket, Specialpedagogiska Skolmyndigheten och Skolinspektionen lämnar sin slutredovisning till regeringen om den funktionshinderspolitiska utvecklingen 2011-2016.
Digital och interaktiv teknik river hinder – oavsett om de består i funktionsnedsättningar eller geografiska avstånd. Birgittaskolan i Örebro samarbetar sedan i höstas med specialskolor i fyra andra länder.
Rapporten ”Med ljudet som omvärld” ger en unik inblick i hur elever med blindhet beskriver skolans olika ljudmiljöer och hur dessa skapar skiftande förutsättningar för lärande och delaktighet. Ljudmiljön är avgörande för både inlärningen och det sociala samspelet.
Folkhögskolorna tar emot allt fler elever med funktionsnedsättningar. För elever som inte klarar grund- eller gymnasieskolan blir folkhögskolorna ett alternativ. År 2013 hade var tredje elev på folkhögskolornas allmmänna linjer en funktionsnedsättning, att jämföra med var femte elev år 1997, visar rapporten Olika tillsammans från Linköpings universitet.