Poängen med åtgärdsgarantin är att fånga upp elever som riskerar att missa kunskapsmålen. Det handlar alltså inte om lärares kompetens att undervisa, utan om barns funktionsnedsättningar och andra särskilda behov som är viktiga att upptäcka tidigt, skriver representanter för Föräldranätverket Barn i Behov.
I vissa kulturer är det skamfyllt att ha ett barn med funktionsnedsättning. Särskola, psykologer och specialpedagoger – allt detta kan verka skrämmande. I mötet med nyanlända är interkulturell kompetens ett måste.
Förslagen i betänkandet om nationell strategi inom skolområdet gynnar till vissa delar elever med funktionsnedsättning, enligt Myndigheten för delaktighet.
För att skolan ska kunna vara inkluderande och ta emot, möta och undervisa elever med varierande behov, krävs större kunskaper kring funktionsnedsättning, elevers rättigheter och vilka konsekvenser en bristande lärmiljö får, hos både lärare och rektorer. Det skriver representanter för ett antal intresseföreningar.
Det finns bara två skolor i Stockholm län som erbjuder svenskundervisning för hörselskadade och döva. Vux i Huddinge är en av dem och hit är söktrycket stort.
Tvååriga Ossian har väntat i ett och ett halvt år på att få en förskoleplats inom Uppsala kommun. Trots att han blev erbjuden en plats till hösten, fick han inte börja på förskolan.
Mellan Bokens dag i slutet av april och början av juni läste elever på Östervångskolan över 400 böcker. Ett fantastiskt resultat som firades under en aktivitetsdag på skolan den 9 juni.
Läget är akut för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det visar en färsk undersökning gjord av Riksförbundet Attention och Trygg-Hansa. Bristerna i skolan är stora och tillräcklig kunskap saknas hos lärare och elevhälsa, med en dyr prislapp som följd. Nu måste regering, riksdag, huvudmän och skolledare fatta beslut som skapar förändring, skriver Anki Sandberg, Riksförbundet Attention.