För elever med språkstörning, som varje dag kämpar för att förstå och uttrycka sig, är det avgörande att skolan har insikt i vad deras funktionsnedsättning innebär och sätter in rätt stöd. Många gör redan det, men det finns också skolor som brister. Det skriver Fredrik Malmberg, generaldirektör Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Poängen med åtgärdsgarantin är att fånga upp elever som riskerar att missa kunskapsmålen. Det handlar alltså inte om lärares kompetens att undervisa, utan om barns funktionsnedsättningar och andra särskilda behov som är viktiga att upptäcka tidigt, skriver representanter för Föräldranätverket Barn i Behov.
I vissa kulturer är det skamfyllt att ha ett barn med funktionsnedsättning. Särskola, psykologer och specialpedagoger – allt detta kan verka skrämmande. I mötet med nyanlända är interkulturell kompetens ett måste.
Förslagen i betänkandet om nationell strategi inom skolområdet gynnar till vissa delar elever med funktionsnedsättning, enligt Myndigheten för delaktighet.
För att skolan ska kunna vara inkluderande och ta emot, möta och undervisa elever med varierande behov, krävs större kunskaper kring funktionsnedsättning, elevers rättigheter och vilka konsekvenser en bristande lärmiljö får, hos både lärare och rektorer. Det skriver representanter för ett antal intresseföreningar.
Det finns bara två skolor i Stockholm län som erbjuder svenskundervisning för hörselskadade och döva. Vux i Huddinge är en av dem och hit är söktrycket stort.