Fyra finalister har utsetts bland de nominerade till ”Årets lärare i fritidshem” 2023. Den 7 december presenteras vinnaren på Fritidshemmens rikskonferens.
Ett samarbete mellan fritids och skola som utgår från lösningar och prestigelöshet. Det beskriver arbetslaget på mellanstadiet på Monbijouskolan som en av nycklarna till att de lyckats vända svåra övergångar till välfungerande rutiner.
Av någon anledning är det just fritidshemmet, där nästan hälften av skolans personal arbetar på vissa enheter, som ska klara sig själv. Jag har ofta undrat vem som ser den här gruppens behov på skolan, så att vi faktiskt kan få kvalitet, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Lågstadieelever får längre skoldagar, med mer svenska, enligt ett förslag från Skolverket som lämnats till regeringen. Line Isaksson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, är kritisk. "Se till att fritidshemmet får vara en plats där eleverna kan lära sig och utvecklas i stället".
Alla lärare i fritidshem måste ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt jobb. Det är en av utgångspunkterna för Sveriges Lärares Nationella råd för lärare i fritidshem när det stöttar medlemmar och är rådgivare till förbundsstyrelsen, berättar samordnaren Hanna Almcrantz.
Erik Kjellander studerar till lärare i fritidshem och jobbar samtidigt. Utbildningen har fått honom att ifrågasätta hur verksamheten bedrivs – och det har lett till en hel del förändringar på hans arbetsplats
I den här resursen finner du en handledning till boken Stolt Jude. Handledningen vänder sig till såväl gymnasieskolan, grundskolan och fritidshem och innehåller sex undervisningsteman.
Fritidshemmet kan spela roll för elevers delaktighet i åtgärdsprogram. Men det finns organisatoriska hinder, och det krävs struktur, säger Jeanette Åström.
Daniella Crona sitter i Nationella rådet för fritidshem och vill prioritera en fråga framför andra: mer tid för planering. "Det handlar inte bara om att kunna planera en viss aktivitet, det handlar om att få tid att utveckla hela verksamheten och få resten av skolan att inse vår betydelse".
Slöjdläraren Helena Högström närde en dröm i fem år och nu har den blivit verklighet: En eftermiddag i veckan har hon ”slöjdis” på fritids. "Jag blir en brygga mellan skolan och fritids och barnen älskar att vara där". ”Vi vill ha slöjdis varje dag”, säger de.