Lärarnas tidning och andra använder termen fritidspedagog på ett omedvetet sätt, skriver Monica Hansen Orwehag, fil doktor och universitetslektor i pedagogik.
Stora barngrupper, låg personaltäthet, lokaler som inte är anpassade för verksamheten och brist på planeringstid. Det upplevs som de största problemen på landets fritidshem, enligt en färsk enkätundersökning.
Kvalitetsskillnaden är stor mellan kommunala och privata fritids i Stockholms län. Samtidigt visar den skoltillsyn som Skolinspektionen gjorde i fjol att de flesta fritidshem som granskades hade brister. Till stor del är det rektorn och huvudmannen som inte följer kraven.
Lärarförbundet på Fritidshemmens dag presenterat en undersökning där 3 800 lärare i fritidshem svarat på frågor kring arbetsmiljön. Resultaten visar att genomgripande åtgärder är helt nödvändiga.
Trots att många sjuåringar är lika länge på fritids som i skolan, blir grupperna större och personaltätheten lägre. Men skillnaderna är stora mellan kommunerna, visar SvD:s granskning.
Skolverkets jämförelsetal är ingen upplyftande läsning. Förutom att allt fler föräldrar vill ha sina barn i fritidshemsverksamheten. På ett år har inte mindre än 14 656 barn fått en plats på ett fritidshem. Nu är 411 255 barn inskrivna.
Hbtq är en förkortning och står för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queer. I går anordnade kommunen i samarbete med Ungdomsstyrelsen en utbildning för kommunens fritidsledare bland annat i hur man kan skapa en tryggare miljö för unga hbtq-personer.
Det saknas fortfarande behörig personal vid fritidshemmet på Kullstaskolan i Hammarstrand. Det medger skolledningen i sitt svar som nu lämnats på det larm om brister vid skolan som påtalats av skolans skyddsombud.
Det som i vardagligt tal kallas fritidsklubbar eller mellanstadiefritids heter enligt skollagen Fritidshem eller Annan pedagogisk omsorg. Den största skillnaden är om barnen är inskrivna eller inte i verksamheten. Fritidshem och Annan pedagogisk omsorg regleras under kapitel 14 och 25 i skollagen.