Både de stora gruppstorlekarna och den sjunkande utbildningsnivån bland personalen är något fritidspedagog Marie Dahlin på Norrtullskolan i Söderhamn märker av dagligen.
Jag heter Jonas Wallman och arbetar som fritidspedagog. Just nu mår jag oförskämt bra i min yrkesroll. Jag har erfarenheter att plocka ur ryggsäcken som ger mig trygghet.
Du har nyligen bytt jobb. Berätta! "Efter tolv år på Husieskolan började jag på Fridhemsskolan i höstas. En av anledningarna till att jag bytte jobb var att jag kände att jag behövde förnya mig och hitta ny drivkraft. Det är bra med nya utmaningar och jag har fått ett bra bemötande av både personal, barn…
I Katrineholm är fyra utvecklingsledare, en noggrann kartläggning, en kommunklubbad projektplan och gemensamma mål, ett sätt att höja fritidshemmens status.
Före sommaren ska huvudmännen kunna ansöka om ett öronmärkt bidrag för att öka personaltätheten på fritidshemmen. Samtidigt kommer nu statistik som visar att gruppstorlekarna på fritids inte längre ökar.
Allt färre av de som arbetar i fritidshem har pedagogisk högskoleexamen. Och männen är lägre utbildade än kvinnorna. Det visar ny statistik från Skolverket.
Skolverket har presenterat ny statistik om fritidshemmen. Elevgrupperna minskar, vilket är ett trendbrott, men de är fortfarande alldeles för stora. "Det är lång väg kvar och för att snabba på arbetet efterlyser vi bland annat nationella riktlinjer för gruppstorlekarna, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Utbildningsnivån hos fritidspersonalen är lägre än på många år. Men elevgrupperna är aningen mindre och personaltätheten lite högre – trots att allt fler barn går på fritids.
Ny statistik från Skolverket visar att personal med pedagogisk högskoleexamen fortsätter att minska. Endast en fjärdedel av personalen har behörighet att ansvara för undervisningen i fritidshem. Elevgrupperna i fritidshem är fortfarande stora. Men de senaste årens trend med allt större elevgrupper har avstannat.
Tre fritidshem i Norrköping har varit med i ett forskningsprojekt vid Linköpings universitet för att utveckla sin verksamhet. Och resultatet har bland annat lett till färre kränkningsrapporter, att man vågar leka över genusgränserna och att pedagogerna känner sig proffsigare.
Flera barn- och ungdomsledare har sagt upp sig i protest mot hur ett projekt som fått pengar från de sociala investeringsfonderna har skötts. Nu förlorar barnen på Videdalsskolan sina fritidsaktiviteter.