I fritidshemmet ska man lära sig att bli socialt kompetent och att vara i en grupp, oavsett hur gruppen ser ut. Därför är storfritids en bra arbetsform, tycker pedagogerna på Ramdalsskolans fritids.
Stök byttes mot lugn, väl inkörda kompisgäng har luckrats upp och en mer öppen attityd har skapats. Med hjälp av nya ålders- och könsblandade grupper blev fritidshemmet Jorden en varmare plats.
Ny statistik: Allt färre av de anställda i fritidshem har pedagogisk högskoleexamen. Det visar ny statistik från Skolverket.Andelen personer som arbetar i fritidshem och har en pedagogisk högskoleexamen sjönk från 51 procent år 2014 till 47 procent år 2015.
Det är inte ofta det går att skriva — något positivt om gruppernas storlek i fritidshemmet. Men det är faktiskt möjligt nu, för en gångs skull. Vi ser nämligen ett trendbrott.
I dag firas Fritidshemmets dag på fritidshem i hela Sverige. Temat i år är leva, lära och utvecklas. Larmrapporter kring hög arbetsbelastning, stora barngrupper, och brist på personal inom verksamheterna som har pedagogisk högskoleutbildning är klart oroande, skriver Lärarförbundet Varberg genom Madelene Eriksson.
Många känner nog inte till att fritidshemmens uppdrag är fastslaget i läroplanen, och att de som har utbildat sig till lärare i fritidshem/fritidspedagog gått minst tre år på universitetet, skriver Marie Lill, Lärarförbundet Trelleborg med anledning av att det i dag är Fritidshemmens dag.
I fritidshemmen får elever möjlighet att utveckla sina förmågor och intressen genom ett lekfullt lärande. Fritidspedagogiken handlar om samarbete och kreativitet, och att varje elev ska få utveckla sin fulla potential.
Både de stora gruppstorlekarna och den sjunkande utbildningsnivån bland personalen är något fritidspedagog Marie Dahlin på Norrtullskolan i Söderhamn märker av dagligen.
Jag heter Jonas Wallman och arbetar som fritidspedagog. Just nu mår jag oförskämt bra i min yrkesroll. Jag har erfarenheter att plocka ur ryggsäcken som ger mig trygghet.
Du har nyligen bytt jobb. Berätta! "Efter tolv år på Husieskolan började jag på Fridhemsskolan i höstas. En av anledningarna till att jag bytte jobb var att jag kände att jag behövde förnya mig och hitta ny drivkraft. Det är bra med nya utmaningar och jag har fått ett bra bemötande av både personal, barn…
I Katrineholm är fyra utvecklingsledare, en noggrann kartläggning, en kommunklubbad projektplan och gemensamma mål, ett sätt att höja fritidshemmens status.