Häng med på bokmellis! Marcus Ramstedts arbete med högläsning på fritidshemmet i Höör ger ringar på vattnet. Både i form av djupa samtal och att eleverna leker rollekar baserade på böcker.
Regeringen lyfter fritidshemmens roll för att stimulera barns läslust i skrivelsen "Barns och ungas läsning" från tidigare i vår. – Språk och kommunikation är en central del av läroplanens avsnitt om fritidshemmet, säger utbildningsministern Anna Ekström.
Grundläraren i fritidshem är viktig och självklar för skolan som helhet – det var utgångspunkten när ledningen på Apelgårdsskolan började söka ny fritidspersonal. "Alla som arbetar på fritids måste förstå vad det är för uppdrag de har", säger Anna Gullberg, biträdande rektor.
Helen Lenving Ekstrand utsågs till ”Årets lärare i fritidshem” 2020 bland annat för sitt systematiska kvalitetsarbete. Här delar hon med sig av sin matris och förklarar hur du kan använda den.
När grundskolan blir tioårig ställs nya behörighetskrav på förskollärare för att de ska få undervisa sexåringar. Det kan få konsekvenser även för fritidshemmet, i form av färre utbildade lärare. Lärarförbundet vill därför se satsningar på fritidshemmens kompetensförsörjning.
Fritidspedagogiken är en framtidspedagogik. De egenskaper som är allra viktigast på morgondagens arbetsmarknad och för att bli en samhällsmedborgare i en globaliserad värld, är precis vad fritidshemmen låter eleverna utveckla – när verksamheten får rätt förutsättningar, skriver Mikael Forsberg och Jonna-Li Frykmo, Lärarförbundet.
I en studie följdes lärarstudenternas vägval efter examen upp. Fyra av tio lärare i den undersökta gruppen valde att inte arbeta i fritidshem fem år efter avslutade studier. Undersökningen visar även på svårigheter att kombinera ämnesundervisning med ansvar för fritidshemmet.
En utvärdering av 14 fritidshem i Stockholm visar att samverkan mellan lärare i fritidshem och undervisande lärare behöver förtydligas på flera skolor. Lärare i fritidshem uttrycker att de fungerar som ”hjälpredor” i klassrummet.
Fritidshemsutredningen föreslår lagkrav på ändamålsenliga lokaler och att Skolverket tar fram riktlinjer. Men såväl Skolverket som Sveriges kommuner och regioner, SKR, ger tummen ner till riktlinjer i sina remissvar.