I Nässjö kommun ger ett arbetstidsavtal lärare i fritidshem åtta timmar planeringstid i veckan. Trots att få lärare i fritidshem i vår undersökning har den tiden så är det en lägstanivå för att det ska bli kvalitet i undervisningen, enligt Line Isaksson, ledamot i Lärarförbundets styrelse.
”Kommer springandes två minuter efter barnen”, ”ofta känns det som barnförvaring”, ”planeringstiden är ett skämt”. Det är några av vittnesmålen i Fritidspedagogiks nya granskning av fritidslärarnas arbetsvillkor. "Det är ett omöjligt uppdrag", säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Rektorn har stor betydelse för vilka förutsättningar fritidshemmet får. Torun Paulsson, rektor på Danmarks skola i Uppsala, är engagerad i sitt ledarskap.
Många har ett extremt tufft uppdrag, men samtidigt uppger en tredjedel av fritidslärarna att de har bra, eller mycket bra, förutsättningar. Jonna Gustafsson i Mjölby har totalt 9,5 timmar planeringstid i veckan, medan Marita Norman i Kil knappt har 5 timmar.
Lärarna i fritidshem vittnar om att de används som allitallo och vikarier, att rektorerna saknar kunskap om fritidshemmet och att bemanningen inte räcker till. Här är fritidslärarnas röster ur granskningen.
Efter årtionden av kamp för arbetskläder för lärare i förskola, förskoleklass och fritidshem har Lärarförbundet i Umeå och Göteborg nu fått politikerna att lätta på penningpåsen. I Göteborg omfattas även idrottslärarna.
Jag står på skolgården och ser på alla spretiga och härliga kollegor på fritids. Vi har alla olika kompetenser och professioner, och olikheterna behövs. Men det är tillsammans vi hittar vägar, strategier och rutiner för att lyckas på alla områden inom fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Ilyas Abdullahi på Husbygårdsskolan i Stockholm är Årets lärare i fritidshem. Hans engagemang för att göra fritidshemmet till en trygg plats där barnen kan utvecklas lyfts fram av juryn.
Lärarstudenten Jens Arnstad letade efter Sveriges bästa fritidshem till sin verksamhetsförlagda utbildning – och fick napp från Myrsjöskolans fritidshem i Nacka.
En ny utredning ska se över möjligheten för fler barn att få rätt till fritidshemmet. Den stora frågan är hur personaltillgången ska säkras. "Vi behöver inte ytterligare en utredning, vi behöver agerande", säger Line Isaksson, ledamot i Lärarförbundets styrelse.