I en promemoria som Utbildningsdepartementet nu skickar ut på remiss föreslås ett etableringsstopp för nya skolor och fritidshem med konfessionell inriktning. Syftet med förslaget är bland annat att stärka en likvärdig utbildning och motverka religiös påverkan i skolan.
I denna promemoria lämnas förslag till ändringar i skollagen som innebär att det införs ett etableringsstopp för fristående skolor och fristående fritidshem med konfessionell inriktning. (pdf)
Samverkan för bästa skola består av insatser som syftar till att höja kunskapsresultaten i skolan, öka måluppfyllelsen i förskola, förskoleklassen och fritidshemmet samt öka likvärdigheten inom och mellan skol- och förskolenheter. I den här rapporten tittar vi på utvecklingen hos huvudmännen i två urvalsomgångar. (pdf)
Stockholm har landets i särklass högsta löner för lärare i fritidshem. Här tjänar lärare i fritidshem drygt 4 000 kronor mer i månaden i snitt jämfört med kollegorna i Västerbotten.
Tidigare i år gjorde jag en enkätundersökning bland 300 fritidspedagoger som berörde lön, planeringstid och karriär. Den visar att fritidspedagoger med över 20 års erfarenhet blir överkörda lönemässigt av betydligt yngre kollegor med mindre erfarenhet, skriver fritidspedagogen Hadar Nordin.
Är vi inte alla lite utleda på att samverkan mellan skola och fritidshemmet är svår att få fungerande? Det här med samverkan mellan skola och fritids under skoldagen är ungefär lika enkelt som att stoppa ner en kantig kloss i ett runt hål. Men inget är ju omöjligt, eller hur? Det måste ju gå! Men…
För första gången kan lärare i fritidshem nu studera fritidshemspedagogik på masternivå. "Det är otroligt viktigt", säger Anna-Lena Ljusberg, programansvarig på Stockholms universitet.
Pandemin har orsakat allvarliga konsekvenser för förskolan, fritidshemmen och skolan. 6 av 10 lärare säger att covid-19 har ökat den arbetsrelaterade stressen. Nära 4 av 10 lärare svarar att de under de senaste 12 månaderna har övervägt att sluta som lärare på grund av att deras arbetsbelastning är för hög. (pdf)
Under lärarutbildningen frågade jag på ett seminarium “men finns fritidshemmets uppdrag med i rektorsutbildningen?”. Till svar fick jag nej. Va? NEJ! Hela rummet blev tyst en stund. “Jaha! Det är ju det som är problemet” , tänkte jag, skriver Sofia Grimm, lärare i fritidshem och utvecklingsledare.