Skolan är en av de allra viktigaste framtidsfrågorna för Sverige. Dessvärre har debatten alltför mycket varit inriktad på att ifrågasätta mångfalden inom skolan, i en förklädd diskussion om vinst i välfärden. Det skriver skriver Rasmus Ling, (MP) och Mikaela Valtersson på Ordförande för Friskolornas riksförbund.
Vänsterdebattörer försöker nu att använda flumskolans misslyckanden som argument för att avskaffa det fria skolvalet. Det är oacceptabelt. Det skriver Christian Carlsson, vice ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU).
Jag är flyktingbarn och först i familjen att börja plugga på universitet. När jag tittar på siffrorna och staplarna i Pisa-rapporten är jag rädd att min generation kanske bara blir en parentes i historien.
Under Jan Björklunds tid som skolminister har Sverige fallit som en sten i den internationella statistiken. Den borgerliga kartan stämmer inte överens med verkligheten, men hans lösning är ändå mer av samma politik, skriver Anders Lindberg på ledarplats.
Hur mycket barnen lär sig och hur bra de trivs i skolan är centrala frågor för varje förälder och elev som ska välja skola. Det är också de frågor som Grundskolekvalitet.se har fokus på, replikerar Claes Nyberg, Håkan Sörman och Annika Lundius.
Vad kvalitet i utbildning är beror på vem som frågar och varför. Att ensidigt fokusera på resultat eller elevernas uppfattning om skolan ger en vilseledande bild av utbildningens kvalitet, replikerar Sacos utredare Emelie Lilliefeldt med anledning av lanseringen av skolvalssajten Grundskolekvalitet.se.
Idag lanseras grundskolekvalitet.se; ett webbverktyg för att jämföra Sveriges skolor. ”Ur ett företagsperspektiv är en fungerande skola oerhört viktig”, säger Annika Lundius, vice vd, Svenskt Näringsliv.
Nu finns en webbplats som gör det enkelt för elever och föräldrar att få tydlig information inför valet av grundskola. På grundskolkvalitet.se gör man jämförelser mellan landets grundskolor.
Med Grundskolekvalitet.se vill vi inte bara hjälpa föräldrar och elever att välja, utan också bidra med fakta till en fortsatt diskussion om kvalitet och effektiv användning av resurser i skolan, skriver Annika Lundius, Svenskt Näringsliv, Claes Nyberg, Friskolornas riksförbund, och Håkan Sörman, SKL.