Undervisningen i förskoleklassen utgår alltför sällan från de övergripande målen i läroplanen. Den fria leken utan aktivt stöd från läraren får en alltför dominerande roll, enligt en granskning från Skolinspektionen.
Många pedagoger i förskoleklass skapar en trygg, stödjande och uppmuntrande miljö för sina elever. Men de får ofta lägga upp arbetet själva, utan tydlig ledning från rektor och styrdokument. Likvärdigheten för eleverna är därmed i fara, visar Skolinspektionens granskning.
Efter att ha granskat 20 förskoleklasser, varav en i Gnesta, har Skolinspektionen kunnat fastställa att lärarna ofta får arbeta utan tydlig ledning från rektor och styrdokument.
Regeringen vill nu, precis som alliansen, att förskoleklassen ska bli obligatorisk. Och den vill höja kvalitén på både förskoleklasserna och fritidshemmen med nya läroplaner och mer personal.
Regering och opposition strider om formerna för ett obligatoriskt skolår för sexåringar. Lärarförbundets ordförande oroas av att den unika förskolepedagogiken försvinner med alliansens förslag.
Förskoleklassen blir kvar antingen som en obligatorisk egen skolform eller som en del av grundskolan. Förskollärarna blir fortsatt behöriga att undervisa i förskoleklassen, enligt ett nytt direktiv till utredningen om grundskolan.