The schools watchdog Ofsted is to increase its focus on early-years education as part of its new five-year strategy, to address the devastating impact of the pandemic on some of the youngest children in England.
Det är inget fel på föräldraenkäter – men låt dem handla om sådant föräldrar kan ha åsikter om och inflytande över. Inte om hur förskollärarna sköter en akadamesisk profession. Det anser Förskolans krönikör Eva Lindström.
Samverkan fungerar utmärkt för skyddsombudet Tina Karlsson och rektor Annica Lindell på förskolan Blåsippan i Sundbyberg. Men vad gäller arbetsmiljö blir man aldrig fullärd, påpekar de.
Wow! Usch! Tillsammans! Det är tre ord som sedan i höstas har spelat stor roll för barnen på förskolorna i område A. Genom konst och musik får barnen ta del av en demokratisk process, uttrycka sig estetiskt på sina egna vis och dessutom ta konkret plats i staden.
Den praktisk-estetiska undervisningen för förskollärare har minskat. Ledsamt, tycker danspedagogen Maria Nordlöw. ”Utan fantasi och kreativitet blir det fyrkantigt och statiskt.”
Musik och rörelse är nära förknippat, och för förskollärare är det extra viktigt att ta del av barnens mediekonsumtion för att få gemensamma referensramar, säger Cecilia Wallerstedt, forskare och lärare vid Göteborgs universitet.
Barn rör sig mer när de vistas utomhus, särskilt med tillgång till en stor och utmanande gård. Just så ser det ut på I ur och skur-förskolan Kungsfågeln i Stuvsta utanför Stockholm.
Dansen är en tillgänglig konstform med kroppen som instrument, där behövs inga ord. De som inte har språket kan visa sina känslor och tankar ändå. ”Den är ett gemensamt språk”, säger danspedagogen Elisabet Sjöstedt Edelholm.