Glöm för en stund det dagsaktuella, och sjunk ner i denna antologi om estetik som en aspekt i allt lärande: "Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken" av Anna Klerfelt och Birgitta Qvarsell.
Hur kan man arbeta med mångfald i förskolan? Som pedagog kan du skapa stor förändring genom att granska dig själv och ditt eget förhållningssätt, skriver Frida Warg från organisationen Friends.
Grimsta förskolor i Vällingby har under våren arbetat med ett gemensamt tema inspirerat av Tinga Tinga-måleri från Tanzania. Barnen har i olika former och med olika språk arbetat med utgångspunkt från de färgstarka Tinga-målningarna.
Britta Olofssons bok "Hur många plommon ryms i Majas mage?" visar genom forskning och konkreta exempel hur mycket matematiken betyder för barnen i förskolan och deras framtida liv.
I väntan på de försenade förskolemodulerna vill Uppsala kommun pressa in fler barn på avdelningarna. 200 förskoleplatser saknas till januari. Nu erbjuder man extra bidrag till förskoleverksamheter som tar in fler barn. (webb-tv)
För tvåbarnspappan Jesper Österberg i Grums är det självklart att storasyster är på förskolan under föräldraledigheten. – Hon lär sig saker och utvecklas. Det handlar om pedagogisk verksamhet, inte barnpassning.
Hur kan någon på allvar tro att en tvååring behöver 18 lekkamrater? Det undrar två pedagoger som önskar att fler föräldrar ville, och vågade, vara hemma med sina barn när de inte jobbar.
En sexårig pojke glömdes kvar i skogen när förskoleklassen gick tillbaka efter en utflykt. Ingen saknade pojken som själv fick leta sig tillbaka till förskolan som låg ett par kilometer från utflyktsplatsen.
Sedan 2007 har kyrkan i Balingsta, Uppsala kommun felaktigt fått sin el betald av en förskola i närheten. ”Otroligt onödigt och pinsamt”, säger kommunen.
Jag skulle dock vilja hävda att en viktig länk i kedjan som fattas i dagens debatt om pedagogisk dokumentation, är observation och analys, skriver Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, i en krönika.