Arbete på förskola är på väg att bli ett genomgångsjobb, ett ”jag-ska-egentligen-inte-jobba-här”-jobb. Det är dåligt för barnen och föräldrarna. Det är också dåligt för den utbildade personalen som vill göra ett bra jobb. Det skriver Annelie Nordström , Kommunal.
Förskollärare, fritidspedagoger och alla andra som är intresserade av lekplatser har fått ett nytt forum på nätet. Landskapsarkitekten Sven Erik Henriksson, som under flera decennier besiktat och undervisat om säkerhet på lekplatser, har startat Lekplatsforum.se.
Andelen förskollärare är mycket sämre än väntat på landets förskolor. Värst är läget i fristående förskolor där det inte ens finns en förskollärare per barngrupp i genomsnitt. Det visar ny statistik från Skolverket.
Stockholms stad anklagas för att frisera siffrorna över barngruppernas storlek och andelen utbildade förskollärare. Personalsituationen kan därför vara ännu värre än statistiken visar, enligt källor till SvD.
Var fjärde anställd (24 procent) i förskolan har ingen utbildning alls för att arbeta med barn. Läget är värre i de fristående förskolorna, med 37 procent som saknar relevant utbildning.
Nästan en av fyra som arbetar inom förskolan saknar helt utbildning för att arbeta med barn. I fristående förskolor saknar 37 procent av personalen relevant utbildning. Det visar ny statistik från Skolverket.
Var fjärde anställd i förskolan saknar förskollärarutbildning eller gymnasieutbildning för att arbeta med barn. Utbildningsläget är sämre i fristående förskolor. Skolverkets nya statistik visar också att barngruppernas storlek i stort sett är oförändrad.
Partilles förskolor tar hjälp av Chalmers för att inspirera sina pedagoger. Föreläsningar om naturvetenskap och teknik omvandlas till tankeväckande praktiska uppgifter för barnen.
Bara 39 procent av personalen inom förskolan i Stockholm har högskoleutbildning som förskollärare. Det kan jämföras med rikssnittet på 56 procent, och andelen sjunker stadigt i Stockholm.