I förskolan arbetar man hela tiden med projekt. Men ska det bli vetenskapligt måste man veta varför. Det tycker tre förskollärare i Ängelholm som samarbetade med forskare och fick en ny syn på sitt arbete.
Det är lättare att säga tulipanaros än att göra en. Liknande gäller vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Lätt att säga men svårt att veta vad som egentligen menas.
Skolverket fördelar nu 541 miljoner kronor till kommuner och fristående förskolor som vill minska barngruppernas storlek, eller undvika att grupperna växer. Men i potten fanns 830 miljoner kronor, så 289 miljoner kronor kommer inte att användas.
Skolinspektionen har gett klartecken för 38 nya friskolor att starta nästa läsår. Beslutet berör 21 kommuner, där alla utom Götene redan har fristående skolor.
För första gången betalar vi ut bidrag till kommuner och ägare till fristående förskolor som vill minska barngruppernas storlek. Nu betalar vi ut cirka 541 miljoner. Det innebär att hela bidraget på 830 miljoner för läsåret 2015/16 inte kommer att gå åt. Bidraget är dock återkommande och en ny ansökningsomgång kommer under våren 2016.
Om inte villkoren för förskolelärare förbättras löper Uppsala en risk att förskollärare söker sig från kommunen, skriver Bengt Wiræus, debattör i skolfrågor och fackligt aktiv i Lärarförbundet i Uppsala.
Om forskningen inte kan ge svar på frågan om vistelsetidens effekt på barnen i förskolan så borde vi ta barnskötarnas oro på allvar och ställa mer krav på relevant forskning. Först då kan vi gå från tyckande till vetenskap, skriver professor Ulla Waldenström.