På upptäcktsfärder genom staden kan kartor leda en rätt. När barnen på avdelningen Borgen på Kungsfågelns förskola i Kalmar tillverkade egna blev symbolerna viktiga.
Den första bokstaven många av mina ungar i förskolan lär sig är M. Det beror inte på att de råkar heta Martin eller Matilda, utan på vilka matvanor de råkar ha och hur många Happy Meal de klämt i sig under sina liv.
Förskolan brändes ner och förutsättningarna förändrades bokstavligen över en natt. Det som tog mest kraft när vardagen kom, var alla frågor från upprörda och oroliga föräldrar.
Att svenska förskolor heter Gläntan är ingen ovanlighet, men nu tvingas många av dem byta namn. Det gäller nämligen att vara först med att registrera förskolans namn hos Patent- och registreringsverket (PRV).
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) flaggar för att regeringen kan komma att lagstifta om att kommunerna måste erbjuda barnsomsorg på obekväma tider. I en intervju med Dagens Nyheter säger han att regeringen vill se skillnad i statistiken över hur många kommuner som erbjuder ”nattis”.
Regeringen vill lagstifta om rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid om kommunerna inte bättrar sig. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) öppnar också för en förändring av 15-timmarsregeln.
Rätten till barnomsorg ser olika ut beroende på var du bor. I Söderhamn har alla barn fått rätt till heltid och snart följer Stockholm efter, visar DN:s genomgång.
Mer än var tredje person som jobbar inom förskolan i Stockholms län har ingen som helst utbildning för att jobba med barn. Det är högre andel än i landet som helhet. Och betydligt färre av de som jobbar i förskolan här i länet har förskollärarexamen, än i övriga landet.
Carlina Rinaldi är Reggio Emilias första pedagog och är idag chef inom Reggio Emilias verksamhet i Italien. Hon reser världen runt och träffar alla från påven och dalai lama till vanliga förskollärare för att göra barn mer synliga på ett politiskt plan, både i förskolan och i samhället i stort.
Nu släpper UR appen Tripp ,Trapp, Träd som riktar sig till barn i förskolan i åldrarna 3-5 år. Appen är ett digitalt pedagogiskt verktyg som är tänkt att stimulera barns samarbete och utforskande och leda till aktivitet både i och utanför lärplattan.