När Kalmar växer blir det också fler barn. Många fler barn. Om fem år behövs 48 till förskoleavdelningar. Redan i år krävs 12 stycken nya för att barnen ska få plats.
Stora barngrupper är ett reellt problem ute på förskolorna, trots Skolverkets rekommendationer. Brist på förskollärare, hög personalomsättning, ekonomiska nedskärningar och uselt ledarskap gör att barnkonventionens mål är svåra att uppfylla. Det skriver Inga-Lill Lundström, förskollärare i Stockholm.
Utifrån de 10 kvalitetsgranskningar vi nu gjort är vår bild att det finns betydande olikheter i hur förskolor arbetar med det pedagogiska uppdraget. Vi ser även att detta kan hänga samman med brister i "styrkedjan", skriver Helén Ängmo, GD Skolinspektionen.
Förskolan är det första steget i utbildningssystemet och ska väcka barnens lust att lära. I flera granskningar som Skolinspektionen gjort ser vi problem i dialogen kring förskolans uppdrag. Det riskerar att leda till skillnader i kvalitet i förskolors pedagogiska arbete, skriver Helén Ängmo och IngBeth Larsson, Skolinspektionen.
Var tredje förskollärare i landet måste betala för den pedagogiska måltid de äter tillsammans med barnen. Det visar en enkät som tidningen Förskolan och Lärarnas tidning gjort, vilken besvarats av knappt 15.000 förskollärare.
Personalen bör äta tillsammans med barnen och maten ska vara gratis. Det tycker en majoritet av landets förskollärare. Men på flera håll måste de betala för den pedagogiska måltiden, visar Förskolans granskning.
Skolverket vill att små barn lär sig programmering i förskolan. På flera håll runt om i landet är det redan verklighet – som på Trummans förskola i Sollentuna.
Skolverket föreslår att digitala verktyg ska bli obligatoriskt redan i förskolan. Vi ifrågasätter starkt detta, och menar att förslaget allvarligt brister i trovärdighet. Laborera inte med den generation våra barn tillhör, skriver föräldrar och en förskolechef i Stockholm.